MATHIAS Buckinx uit de Koewacht experimenteerde al op zesjarige leeftijd met gitaar en piano en schreef later zijn eigen nummers. Omdat hij zijn muziek graag wou opnemen, zocht Mathias uit hoe een computer werkte en hoe hij die kon bouwen, de start van een ontdekkingstocht in de IT- en muziekwereld.
‘Van het internet was nog niet echt sprake, dus met een boek in de hand heb ik toen mijn eerste computer geassembleerd uit grotendeels tweedehands onderdelen,’ vertelt Mathias. ‘Ook later tijdens mijn studies ben ik muziek en IT blijven combineren. Ik studeerde aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound) in Brussel waar ik de richting Beeld, Geluid en Montage koos. Ondertussen werkte ik bij een IT-helpdesk en installeerde ik e-mailservers bij klanten.’
‘Na mijn studies kwam de muziek echt op de voorgrond toen ik dankzij Luc Van Acker een aantal nummers professioneel kon opnemen. Dit leidde uiteindelijk tot een contract bij Virgin Music en een single Seventh Heaven onder mijn toenmalige artiestennaam Mathias Kane. Enkele jaren later koos ik toch weer voluit voor de IT-sector waar ik tot op vandaag nog steeds zelfstandig projectmanager ben.’
Audiosommelier
‘Naast IT-projectmanagement heb ik de muziek nooit losgelaten. Als audiosommelier bied ik playlists op maat aan voor bijvoorbeeld restaurants, maar ook wachtkamers, winkelcentra of hotels. Ik kies zorgvuldig de juiste nummers uit om de gewenste sfeer te scheppen. Als de perfect passende muziek niet bestaat, dan schrijf ik deze zelf. Als de klant liever livemuziek wenst, dan selecteer ik de perfecte bands of dj’s voor de gelegenheid. Zo verzorgde ik de volledige muzikale omkadering van een lancering van een nieuw automodel.’
‘Daarnaast help ik ook met het oplossen van problemen rond akoestiek. Want muziek komt natuurlijk pas tot zijn recht als de klank in de ruimte goed zit. Zo werd ik na de Coronapandemie gecontacteerd door een school in Amsterdam die moeite had om de online lessen met goede geluidskwaliteit tot bij de studenten te krijgen. De school is gevestigd in een oud gebouw met typische hoge plafonds. De gemakkelijkste oplossing zou natuurlijk zijn om overal valse plafonds aan te brengen, maar dan verpest je het authentieke gevoel van het gebouw. Uiteindelijk kwamen we tot een esthetische oplossing in de vorm van grote akoestische panelen met marmerprint aan de hoge muren. Deze panelen produceer ik volledig zelf. Ik start van houten latten, een canvas en gerecycleerd katoenen vulsels met verschillende densiteiten. Het boeiendste aan dit soort opdrachten is de balans vinden tussen noodzaak van verbetering met het behoud van authenticiteit van de ruimte.’
Eastwood Lane
‘In de muziekwereld werk je met heel veel verschillende mensen samen. Zo leerde ik zelfs een van mijn beste vrienden kennen. Daarnaast had ik het voorrecht om te werken met bekende artiesten als Luc Van Acker, Mark Vanhie, Jo Bogaert, Bart Kaell, en Jo Lemaire. Ook nu nog maak ik muziek met veel passie zoals onder andere bij Het Orkest van de Rode Muizen en Juicebox.’
‘In 2024 focus ik me professioneel voornamelijk op mijn IT werk in combinatie met Eastwood Lane. Dat is mijn soloproject waarvan de album release plaatsvond eind januari 2024. Het album getiteld ‘The Days That Never Came’ bevat een reeks erg persoonlijke nummers, door mij geschreven, gespeeld, gezongen en uitgebracht. Hierin kon ik echt volledig mijn muzikale ei kwijt. Het staat voor mij symbool voor het realiseren van je dromen zonder te wachten of steunen op anderen.’
Info
Quote:
‘Als audiosommelier bied ik playlists op maat aan voor bijvoorbeeld restaurants, maar ook wachtkamers, winkelcentra of hotels.’
Mathias Buckinx