MIO – alias Yusef – is actief als hersteller van kleding. In zijn winkel/atelier in de Polenlaan vlak tegenover de H. Kruiskerk trekken draden op spoelen in meer dan 3000 (!) kleuren meteen de aandacht.
‘Al vanaf de basisschool was ik geïnteresseerd in het maken en herstellen van kleding. Mijn roots liggen in Turkije, maar ik was toen nog heel klein en herinner me er niet zoveel van. Wij woonden lange tijd in Nederland in onder meer Amsterdam, Tilburg en Den Haag. In 2007 opende ik samen met mijn drie broers een kledingreparatiezaak in de Stationsstraat in Sint-Niklaas, sinds 2017 baat ik mijn eigen zaak uit. Ik woon hier graag maar een rustig dorp als Stekene was voor mij wel een grote aanpassing in vergelijking met mijn Nederlandse periode waar ik grote, bruisende steden gewend was.’
Praktijk is de beste school
‘Als stagiair werkte ik in een atelier in Nederland waar wij zelf van alles moesten leren maken van jassen tot overhemden, van losmaken tot stikken. Ik leerde er mijn plan trekken, ik moest het zelf maar uitzoeken. Dat kwam me goed van pas toen als zelfstandige mijn zaak opstartte. Maar niettemin waren er in het begin nog heel wat zaken waar ik weinig van af wist: hoe moet je met klanten omgaan of hoe hou je de kosten beperkt? Ik ben er doorheen gesparteld, maar ik moest alles zelf leren.’
‘Met mijn broers hebben we een periode maatkleding gemaakt, dat vergde heel veel aandacht. Het was ook niet echt rendabel, zeker als je het vergelijkt met de veel goedkopere kleding uit grootwarenhuizen. We konden er niet tegen concurreren en sindsdien focusten we op herstellen van kleding.’
Veel vraag
In een korte cursus brengt Mio mij de beginselen bij over stikken, garens, voetjes/snijmachines, zigzaggen, half en volautomatische naaimachines en wat te doen als een naald breekt…
‘Er is veel vraag naar het herstellen van kleding, zeker de laatste jaren zie ik steeds meer klanten. De crisis heeft er mee te maken maar ook de kwaliteit van mijn werk, tevreden klanten komen doorgaans terug. Ik neem alle kleding aan, zo lang het maar onder mijn machine past. Ook gordijnen maak ik op maat of ik herstel ze. Ik beschik over een voorraad draden in meer dan 3000 kleuren en ik kom er nog tekort. Wat je hier ziet in de winkel is maar een gedeelte, achteraan heb ik nog veel meer in stock. Tijdens de zomermaanden is er veel vraag naar lila of oranje, dan moet het allemaal wat vrolijker zijn. Ik ben zelf heel kieskeurig, ik wil altijd de mooiste bijpassende kleuren kiezen, soms ben ik daar minutenlang mee bezig.’
Plezier in het werk
‘We zijn een uitstervend ras, je vindt steeds minder kledingherstellers, in de buurt blijf ik nog als één van de weinige over. Ik wil daar ook geen misbruik van maken en vraag steeds een ‘eerlijke’ prijs waarin mijn kosten en de herstellingstijd verrekend zijn. Je moet telkens weer een juiste inschatting maken, iedere reparatie is anders. Ik vind het fijn om met mijn vakkennis mensen te helpen. Ach, rijk word ik niet van maar ik kan er wel goed van leven.’
Quote:
‘Er is veel vraag naar het herstellen van kleding, zeker de laatste jaren zie ik steeds meer klanten.’
Mio