DE VOORBEREIDINGEN lopen reeds sinds 2019 maar op zaterdag 6 januari wordt het nieuwe netplan van De Lijn ook effectief uitgerold. Het openbaar onderzoek liep tot eind november en de regioraad van vervoersregio Waasland is een laatste keer samengekomen op 30 november. De plannen zorgden reeds voor een storm aan verontwaardiging maar schepen van mobiliteit Kris Van Duyse vreest dat De Lijn de plannen zal doordrukken.
‘Ik ben er ook niet gelukkig mee maar als gemeente hebben we weinig inspraak. De Lijn zit hier letterlijk en figuurlijk zelf aan het stuur, we betalen hier als gemeente ook niet voor. Toen de vervoersregio’s opgestart werden hadden de gemeenten op meer inspraak gerekend. De Lijn kiest in het nieuwe ‘Net Basisbereikbaarheid’ voor de zogenaamde Hoppinpunten, dat zijn plaatsen waar verschillende vormen van (openbaar) vervoer samenkomen en waar je ook de nodige aftakkingen en mogelijkheden tot overstappen krijgt.’
Keerpunt
De Stekense markt wordt zo’n Hoppinpunt en is ook het eindpunt ook van de nieuwe lijn 43. ‘Dat betekent dat de bussen moeten keren aan café Het Anker. Er zijn testen gedaan met de meest moeilijke gelede bussen maar ook die kunnen keren zonder dat er bijkomende ingrepen nodig zijn. Eerst had De Lijn gevraagd de schandpaal te verwijderen om vlotter te kunnen draaien, zo niet hadden ze het eindpunt aan industriegebied Kleine Akker willen leggen. Zover is het gelukkig niet gekomen.’
43 en 85
De huidige lijnen 41, 42, 44 verdwijnen. Lijn 43 vanuit Sint-Niklaas wordt de centrale hoofdlijn. Maar die rijdt zoals gezegd niet verder dan Stekene markt tijdens de daluren. Van maandag tot zaterdag met twee bussen per uur tussen 6 en 23 uur. Op zondag is dat om het uur tussen 08.30 en 22.30 uur. Het stuk tussen Stekene en Moerbeke wordt overgenomen door lijn 85, die rijdt van maandag tot zaterdag elk uur tussen Moerbeke en Antwerpen, Frederik Van Eedenplein met daarbij nog 4 functionele ritten tijdens de spits. Op zondag is lijn 85 beperkt tussen Antwerpen en Sint-Gillis-Waas.
43, 431, 432 en 433
Naast die basislijnen 43 en 85 zijn er ook de zogenaamde ‘functionele ritten’ tijdens de spitsuren. Lijn 43 rijdt 21 keer per weekdag verder tot Moerbeke (14 keer tijdens de schoolvakantie). De nieuwe lijn 431 Sint-Niklaas – Koewacht (via Kwakkel) wordt 13 keer per dag bediend (ook tijdens de vakanties). Voor de nieuwe lijnen 432 naar Heikant is dat respectievelijk 13 en 7 keer. De Lijn 433 naar Hulst (via Kemzeke paal) rijdt 4 en 3 keer. Het stuk tussen Hellestraat en Hulst verdwijnt.’
Flexbus
‘Eén en ander betekent dat er tijdens de daluren geen bediening meer is richting Koewacht en Hellestraat. Daarvoor is er de Flexbus Noord-West. Die werkt op afspraak en vervangt de huidige belbus. Die Flexbus zal op regelmatige tijdstippen aansluiting geven op de basislijnen, volgens de huidige plannen zouden er twee bussen permanent rijden in het gebied Sint-Gillis-Waas, Stekene, Moerbeke, Lokeren tot in Zele. De Flexbus boeken kan via Hoppin.’