DE weergoden zaten echt niet mee op 10 november 2023, wanneer het nieuwe fietspad in de Ijzerhandstraat formeel voor geopend werd verklaard. Moeder natuur gaf prompt een sprankelende doop.
Achter de gracht
Niettegenstaande het rotweer bejubelde eerste schepen Kris Van Duyse de verwezenlijkingen en technische aspecten van het project. In de Ijzerhandstraat werd gekozen voor een fietspad dat gescheiden is van de rijbaan door een gracht, naar Nederlands systeem. Inderdaad geen overbodige luxe in een straat die vaak wordt gebruikt door vrachtverkeer naar het Stekense industriepark.
Maar, kondigt Van Duyse aan, de gemeente wil de Lamstraat (naast de Action) in twee richtingen gaan uitbouwen. Dat wordt dan de primaire toegangsweg naar en van het industriepark, ‘waardoor de straten in de omgeving, Ijzerhandstraat, Regentiestraat, Dauwstraat en Drieschouwen kunnen vrijgesteld worden van al het zwaar verkeer.’
Technische snufjes
Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om nog meer infrastructuurwerken uit te voeren in de Ijzerhandstraat. Een nieuw electriciteitsnet werd aangelegd en verscheidene huizen werden aangesloten op een nieuwe drukriolering. In zo’n riolering worden pompen gebruikt om afvalwater af te voeren, eerder dan te rekenen op afvloeiing via leidingen die licht afhellen. Er werd ook nieuwe slimme led verlichting geplaatst, die de lichtvervuiling vlakbij natuurgebied Het Gelaag minimaliseert.
Langsheen het fietspad werden nieuwe bomen geplaatst, ‘bestaande uit zes verschillende soorten, namelijk de winterlinde, fladderiep of steeliep, zomereik, witte of grijze els, Noorse esdoorn en zachte es’, aldus Van Duyse. En heel zichtbaar zijn dus ook de grachten en wadis om regenwater optimaal te laten infiltreren en af te voeren. Dat bleek doeltreffend en geen overbodige luxe tijdens de plechtige inhuldiging.
Kris Van Duyse benadrukte en bedankte ook de vele partijen die dit project mee hielpen financieren. Gemeente, Provincie, Vlaamse Overheid en Europa droegen allemaal bij voor een totaalbedrag van bijna 1,1 miljoen euro om alle werkzaamheden en grondinnames te bekostigen.
Missing links
Als medefinancier van het project was ook de Provincie Oost-Vlaanderen vertegenwoordigd. Gedeputeerde Riet Gillis benadrukte het belang van de aanleg van fietspaden zoals dat in de Ijzerhandstraat, die een missing link zijn tussen reeds bestaande fietsinfrastructuur en fietssnelwegen.
Want ook de provincie Oost-Vlaanderen trekt de kaart van de fietser en helpt bouwen aan comfortabele, veilige, brede fietswegen. En daarvoor luistert ze ook naar de effectieve weggebruikers, door middel van tellingen en bevragingen van fietsers, aldus Gillis. Om het gebruik van fietspaden te meten, maar ook om na te gaan welke knelpunten er zijn en welke oplossingen eventueel mogelijk zijn.
Riet Gillis was klaarblijkelijk blij verrast dat het nieuwe fietspad voorbij het Elsco bos loopt. Dat heeft ze, net geen vol jaar geleden, zelf mee helpen planten maar ze had nog niet eerder de connectie met de Ijzerhandstraat gelegd.
De burgemeester sloot de plechtigheid af en dankte de gedeputeerde van de Provincie en de eerste schepen. Een lint werd sierlijk doorgeknipt. Maar ruim daarvoor al baanden verscheidene fietsers zich een weg door de gegadigden voor de plechtigheid … en de regen.
KADER: Europa in Stekene
Ook de Europese Unie investeerde mee in het nieuwe fietspad in Stekene. Hoe zit dat in elkaar? Ingewikkeld, zo blijkt.
De Europese bijdrage, bevestigde schepen Kris Van Duyse in zijn speech, kwam er via het zogenaamde Kopenhagenplan. Dat is het plan van de Vlaamse regering om lokale besturen en provincies te ondersteunen bij investeringen in fietsinfrastructuur en fietssnelwegen. Op zijn beurt is dat plan een onderdeel van het 4,3 miljard euro herstelplan ‘Vlaamse Veerkracht’ van de Vlaamse regering. En is het gekoppeld aan het ‘Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht’, het resultaat van een coördinatieproces tussen alle regeringen van ons land.
Die herstelplannen, weer op hun beurt, mikken op maximale inkomsten door subsidies van het Europese NextGenerationEU (https://next-generation-eu.europa.eu/index_nl). Dat is een – u raadt het al – herstelplan van 800 miljard euro in heel Europa om de ‘economie en samenleving te transformeren, en van Europa een Europa te maken dat voor iedereen werkt.’ Hoe dat plan zich vertaalt naar concrete investeringsprojecten in België is te lezen op https://nextgenbelgium.be/nl. Het is meer dan de moeite waard om beide websites te exploreren: mooie visuals en goed geschreven projectvoorstellingen. Voor Vlaanderen staan daar investeringsprojecten bij zoals ‘Digisprong’, ‘duurzame waterstofindustrie’ en … ‘40% duurzame verplaatsingen dankzij investeringen in Vlaamse fietsinfrastructuur’, waar dus ook een deeltje van de Ijzerhandstraat onder valt.
U had het misschien ook al gezien. Op de banner die lange tijd stond vlakbij de werken in de Ijzerhandstraat prijkte inderdaad ook het logo van NextGenerationEU.