OP donderdag 8 juni 2023 liep ‘t Bau-huis te Sint-Niklaas vol met leerlingen die afstudeerden aan ‘d Academie beeld. Hierbij was ook Stekene vertegenwoordigd. De Gazet ging langs en peilde naar de inspiratie van de Stekense leerlingen…
*Diane Denys: transparante buidel in textiel
‘Ik vond mijn inspiratie in een honingraat. Elke zeshoek is een tas met een boekje erin. Belangrijke gebeurtenissen uit een mensenleven vinden daar een transparante buidel in textiel.’
‘Textiel was mijn keuzeatelier. Als kind heb ik mijn moeder en zussen handwerk zien doen. Ik voel ook graag aan de structuur van verschillende stoffen en weefsels. Zo kocht ik een linnen baal die ik vervolgens zelf verfde in natuur kleurstoffen. Geel maakte ik van kurkuma, bruin van noten. De doorschijnende gordijnstoffen staan voor hetgeen binnenshuis plaatsvindt. Je ziet het niet maar het is er wel. Mijn werk is therapeutisch en draagt geladen thema’s in zich.’
*Leen De Vos: wat blijft?
Leen De Vos vroeg zich na het overlijden van haar beide ouders af wat nog blijft. Een huis opruimen maakt de dood nog definitiever. ‘Ik begon te fotograferen. Beelden, fragmenten. Herinneringen aan hoe mijn blik rondging op de momenten dat ik stil aanwezig was. Ik werk nog analoog en heb een eigen doka. Als drager van de foto’s gebruikte ik oud vervallen fotopapier, vervolgens legde ik ze terug op de plaats waar ik het beeld nam.’
‘Na een paar uur nam ik de foto’s weg van hun drager. Wat overbleef was een stille getuigenis van wat ooit was. Dezelfde techniek paste ik toe op enkele betekenisvolle voorwerpen. Deze lumen prints kregen door hun poëtisch beeld iets sacraals. Het enige wat uiteindelijk blijft is het licht dat elke dag weer binnenvalt. Een eeuwigdurende cyclus van het leven.’
*Christel Vervaet: experimenteren met materiaal en dragers
Christel Vervaetwerkt met stylo, houtskool, acryl, tape, Oost-Indische inkt, wasco, bister. ‘Ik gebruik ook verschillende dragers. Canvas, karton, hout, bierviltjes. Ik zoek graag naar andere mogelijkheden en bots daarbij soms ook op de beperkingen. Technieken als scheuren, krassen, knippen van oud krantenpapier tot plastic zakken. Ik varieer graag, ik voel mij terug het jonge kind dat carte blanche krijgt om volop uit te proberen.’
*Ivan De Mey: Zorn pallet
Bij Schilderkunst was Ivan De Mey vertegenwoordigd. ‘Mijn landschappen vertrekken vanuit eigen beeldmateriaal. ‘Ik beperkte mijn kleuren tot zwart, wit, oker en rood, naar het voorbeeld van Anders Zorn, een Zweedse impressionistische schilder. Dit kleurenpallet schept een bepaalde sfeer en is ook uiterst geschikt om portretten mee te schilderen. Portret is een interessegebied dat ik in de toekomst nog wil verfijnen en beheersen.’
Tekenkunst en levend model
*Odette Van Horenbeeck: atypische afmetingen
Odette Van Horenbeeckwerkt vanuit een surrealistisch uitgangspunt. ‘Na jaren klassiek tekenen wou ik iets volledig anders. Ik heb geprobeerd om mij zowel in materiaal als in formaat te beperken. Atypische afmetingen en een manier van tekenen waarbij de coördinatie tussen ogen en handen wordt uitgedaagd.
Ik keek zo weinig mogelijk naar mijn werkblad. Impressies van oorlogsbeelden verwerk ik ook in mijn tekeningen. In deze reeks zijn de formaten minder strak gekozen, maar herkent men nog wel mijn schriftuur.’
*Ingrid Van Mossevelde: niets is blijvend
‘Ik studeerde af in de opleiding tekenkunst van de specialisatie beeldende en audiovisuele kunsten. Ik nam mij voor om een heel academiejaar op dezelfde drager te werken. Mijn composities zou ik steeds veranderen, want niets is blijvend. Een constante beweging van opbouwen en verandering. Ik koos een groot formaat papier en was nieuwsgierig hoe de drager zou vervormen.’
‘Ik begon met handgeschreven tekst. Modeltekeningen werden geïntegreerd en verbonden. Meerdere lagen uit papier en textiel. Het werk ging zich richten naar de ervaring. Er ontstond een golvende kromming.’
‘Na verschillende oefeningen kwam ik erachter dat ik mijn werk wou laten dragen. Er werd een constructie gelast op een hoogte dat zowel de bovenkant als de onderkant waar te nemen is. Ook van de binnenkant zijn er nog voldoende sporen te observeren. Op ‘d Academie werd er een 3D print gemaakt van mijn eindwerk. Dit beeld werd naast het origineel gepresenteerd.’
Info:
Leen De Vos:
Leendevos.com
Ivan De Mey:
Ingrid Van Mossevelde:
handelslei.be/ingrid