GAZET Van Stekene kreeg de kans om mee te rijden met een ophaling van het huisvuil – grijze containers – in Stekene. Eerst een rit in de buurt van de Bormte, nadien een ronde ‘boven’ de expresweg, landelijk gebied flirtend met de Nederlandse grens. Uw dienaar raakte onder de indruk van het fysiek zware werk en de atletische prestaties van de ophalers, de aandacht voor veiligheid en de hoffelijkheid in het verkeer van de chauffeurs. Chapeau voor Ghunter, Glenn, Andre en Kelly en alle andere medewerkers van de firma Smetco uit Waasmunster die de huisvuilophaling in Stekene voor hun rekening nemen in opdracht van MIWA.
Maandagmorgen 20 februari, uw dienaar stapt in de vrachtwagen bij chauffeur Gunther (48) en ophaler Glenn (29). ‘Ik heb tien jaar achteraan gelopen, nu ben ik al elf jaar chauffeur,’ vertelt Gunter. ‘Wij zijn deze morgen om zes uur gestart, dat vind ik best fijn, in de zomer zou ik nog wel vroeger willen beginnen maar dat is uiteraard niet mogelijk. Glen is mijn ‘vaste’ maat, we zijn goed op elkaar ingespeeld, je moet elkaar kunnen vertrouwen. Hij heeft inzicht, weet wat hem te doen staat.’
Veiligheid primeert, zoveel is duidelijk. De vrachtwagen is aan weerszijden voorzien van drie grote spiegels naast nog twee binnen camera’s en een noodstop. ‘Op die manier heb ik altijd een overzicht over de situatie. Via de camera kan ik alle handelingen van Glen volgen, met mijn lichten kan ik hem waarschuwen in geval van gevaar.’
138 kilogram huisvuil in 1 bak
Net wanneer ik wil weten of de meeste mensen zich aan de voorschriften houden zien we een zwaar uitpuilende grijze container. ‘Dat zal wel weer prijs zijn,’ voorspelt Gunter. En inderdaad: Glen slaagt er niet in om de bak in zijn eentje naar de vrachtwagen te rollen, valt even onder het gewicht, samen slagen ze er uiteindelijk in om de klus te klaren. Wat blijkt: de ‘elektronische’ weegschaal registreert 138 (!) kilogram. Wie haalt in zijn hoofd om dit te doen?
Ogen op je gat
Chauffeur Gunter is in het bezit van een rijbewijs C, om de vijf jaar moet hij een nascholingscursus ‘Code 95’ volgen, in combinatie met lessen rond milieuvriendelijk en economisch rijgedrag. ‘Als chauffeur moet je ‘ogen op je gat’ hebben, er kan elk moment iets voorvallen. Vandaag treffen het wel, mensen zijn niet zo gehaast als anders. Het is krokusvakantie, er is nauwelijks verkeer, geen fietsende scholieren of ouders die hun kinderen naar school brengen met de auto. De mentaliteit is er evenwel niet op vooruitgegaan, sommige mensen hebben geen greintje geduld, trachten ons voorbij te steken doorheen het kleinste gaatje. Voor ons komt het er op aan om rustig en diplomatisch te blijven, wij zijn de slimste. Wij komen graag in Stekene, het verschil met Sint-Niklaas is groot, auto’s staan er dichter bij elkaar geparkeerd, soms is het er ‘zoeken’ naar de grijze bak.’
Gratis fitness
Gunter en Glen hebben het zeer naar de zin als huisvuilophalers. Dat heeft te maken met vrijheid, buiten zijn, ‘opgesloten zitten in een fabriek is niets voor ons’. En wat met slecht weer? ‘Dat maakt me niks uit,’ vertelt Glen. ‘Eens ik bezig ben, is alle nattigheid verleden tijd. Ik trek het me gewoon niet aan, regen en wind kunnen me niet schelen. De eerste weken bij de huisvuilophaling zijn de zwaarste, maar als je daar doorheen komt, dan ben je vertrokken. Ik zeg altijd: achter de vuilniswagen lopen is de beste manier van fitness en het is nog eens gratis ook.’
Rijden is mijn hobby
Na mijn ervaring in het centrum van Stekene stap ik over in een volgende huisvuilwagen met André (72) en Kelly (43). We rijden ‘boven’ de expresweg, omgeving Riet, Speelhof, Koornaarstraat en Lekestraat op vaak ‘afgelegen’ verharde wegen waar een W staat voor het huisnummer. Chauffeur André is de vader van profwielrenner Thomas De Gendt.
‘Ik ben al op pensioen sinds 2011 maar de chauffeursmicrobe laat me niet los. Ik heb vroeger gewerkt bij onder meer Sita/Veolia maar thuiszitten is niets voor mij. Rijden is mijn hobby, maar nu is het zonder stress, al die regeltjes met tachografen en schijven, dat is niks voor mij. Ik ben graag buiten, onder de mensen.’
Hoe is het manneke, mager en taai?
Uw dienaar zit hoog en droog in de wagen, een genot om in slow-motion in Stekene rond te rijden. Ik zie mobilhomes te koop en te huur, een dame in een nachtjapon die nog snel haar container naar buiten brengt, een fraaie zonnewijzer met een Latijnse spreuk, honderden sparren aangetast door de letterzetter, twee ezels op een wei in gezelschap van geiten en schapen, een honden trimsalon diep in de bossen, een douanehuisje op de grens dat op instorten staat, inspiratie voor de Gazet ligt zomaar voor het oprapen.
André kent zijn pappenheimers op het parcours, zwaait regelmatig naar mensen die de ‘vuilkar’ staan op te wachten, ‘Hoe is het manneke, mager en taai’. ‘Ik vind het belangrijk om werk secuur uit te voeren, als chauffeur moet je hoffelijk zijn, haasten hoeft helemaal niet. Bovendien zeg ik tegen de ophalers dat hun gezondheid op de eerste plaats komt. Het heeft geen zin om drie zware dozen met karton en papier in één keer op te tillen. Pak er twee op en loop nog eens terug, we hebben maar één rug gekregen.’ Wat verderop moet Kelly een container laten staan, het automatische controlesysteem in de wagen registreert een onregelmatigheid. Met een sticker ‘Bellen a.u.b.’ weet de bewoner dat hij contact moet opnemen met MIWA.
Het loopt tegen 12u30, de ronde van André en Kelly zit er nog niet helemaal op, maar het einde is in zicht. ‘Morgen staan we weer paraat om zes uur, we zijn fier op onze job. Schrijf maar op dat we elke dag ons uiterste best doen.’
7 vrachtwagens met speciaal weegsysteem
‘De ophaling van het restafval en PMD gebeurt het hele jaar door om de veertien dagen. P&K halen we maandelijks op. Ook GFT halen we om de veertien dagen op, al is daar wel een uitzondering. In de maanden juli en augustus halen we deze fractie wekelijks op,’ vertelt Evy Huyghe van Smetco.
‘De ophaling van huisvuil gebeurt met 7 vrachtwagens, die zijn uitgerust met een speciaal weegsysteem. GFT wordt in de winter opgehaald met 4 vrachtwagens, vanaf het weer betert dienen we een extra vrachtwagen in te zetten. PMD wordt opgehaald met 5 vrachtwagens, maar in zomermaanden is er ook daar een extra vrachtwagen nodig. P&K halen we op met 7 vrachtwagens. Voor de ophaling van PMD en P&K zetten we daarnaast ook een camionette in, die in de smalle wegels het afval uithaalt.’
Gunning op basis van aanbestedingen
‘De gunning voor de ophaling door Smetco gebeurt op basis van aanbestedingen, maar de looptijd varieert per fractie. Die aanbesteding is niet enkel voor de gemeente Stekene, maar voor het volledige werkingsgebied van Miwa (Sint-Niklaas, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Temse, Waasmunster). Het betreft wel altijd contracten die meerdere jaren lopen. Dagelijks hebben wij contact met de medewerkers van Miwa, en volgen wij klachten en vragen van burgers op. Verschillende malen per jaar is er daarnaast nog een vergadering tussen onze zaakvoerder Geert Smet en de directie van Miwa. Daar wordt de samenwerking ook altijd geëvalueerd.’
Cijfers (2022) ophaling van de verschillende fracties in Stekene:
Huisvuil: 1 310,316 ton – 106 450 ledigingen
PMD: 487,15 ton
P&K: 654,46 ton
GFT: 1 263,92 ton