In de nabije omgeving van basisschool 7-Sprong in Kemzeke werd vanaf 3 oktober 2022 een proefopstelling van een schoolstraat ingevoerd vanaf het kruispunt Kemzekedorp/Nationalestraat tot het kruispunt Nationalestraat/Schoolstraat. Een schoolstraat wordt 2 keer per dag, bij het begin en het einde van een schooldag afgesloten voor ingaand gemotoriseerd verkeer. Leden van de werkgroep mobiliteit bij de 7-Sprong, waarvan ouders en directie deel uitmaken, vertellen over het voorbije traject en wat er in de toekomst nog kan verbeterd worden.
‘Vanuit de school willen we een veiligere schoolomgeving, dit heeft een positief effect op tal van zaken: meer leerlingen die duurzaam naar school komen, minder chaos en ergernissen aan de schoolpoort, actieve en gezonde kinderen, sociaal contact en een aangenamere sfeer, betere luchtkwaliteit en minder lawaaihinder. Als de omgeving goed is voor kinderen, dan is het veilig en aangenaam voor iedereen, dus ook voor de buurt en zijn bezoekers.’
Knelpunten
‘We worden geconfronteerd met een aantal knelpunten in de straat en omgeving. Zo zijn er ouders die (te) dicht bij de schoolpoort parkeren waardoor jonge fietsers onverwachts moeten uitwijken. Gezien onze school op een T-kruising ligt, vormt dit een probleem in de Nationalestraat en de Schoolstraat. Er is voldoende parkeerplaats rond de kerk maar ouders nemen vaak niet de moeite om zich iets verder te parkeren ten voordele van een veilige schoolomgeving. Bovendien moeten kinderen uit de Muziekwijk de Nationalestraat oversteken maar zowel voor fietsers als automobilisten is de zichtbaarheid ter hoogte van de oversteekplaats heel beperkt.’
Participatiemoment
‘Twee jaar geleden nam bevoegd schepen Kris Van Duyse deel aan een vergadering van onze werkgroep. Ondanks zijn bezorgdheid ondernam het gemeentebestuur geen actie. Op 26 juli 2022 organiseerden we dan een participatiemoment voor de buurtbewoners, met een 25-tal aanwezigen. Wij hadden verschillende verkeersscenario’s uitgewerkt om te bespreken in groepjes. We bezorgden de feedback aan het gemeentebestuur met de vraag om maatregelen te nemen, daarop werden we uitgenodigd om onze voorstellen te bespreken. Dit leidde tot de invoering van een proefopstelling van een schoolstraat.’ Er werd ook een proefopstelling op korte termijn beloofd voor de oversteekplaats in de Nationalestraat ter hoogte van de Muziekwijk maar dat is nog niet uitgevoerd. ‘Voorts beloofde het gemeentebestuur de invoering van een kiss&ride-zone te onderzoeken in Kemzekedorp/Nationalestraat, we hebben hierover nog geen resultaat vernomen. Wel werden, net als bij de andere Stekense scholen, thermoplasten aangebracht waardoor de schoolomgeving zichtbaarder werd.’
Stappenplan
‘Heel veel ouders gaven in onze bevraging aan dat ze de invoering van de schoolstraat een goed initiatief vinden, de schoolomgeving is nu veiliger en rustiger. Jongere kinderen kunnen nu veilig en zonder ouders van de kerk naar de school stappen. De leerkrachten plaatsen hekkens en er staat een leerkracht bij het begin en einde van de schoolstraat.’
De leden van de werkgroep mobiliteit bij de 7-Sprong denken dat er nog extra maatregelen nodig zijn voor een echte veilige schoolomgeving. ‘Buurtbewoners waren voorstaander van maatregelen in de Schoolstraat en de Nationalestraat tussen het kruispunt met de Schoolstraat en de Stuyvenbergstraat. Het gemeentebestuur keurde dit niet goed waardoor deze straten nu zelfs drukker zijn tijdens het begin en einde van de schooldag en de parkeerproblematiek grotendeels blijft. De school is vragende partij om meer toezicht maar de acties van de lokale politie zijn beperkt. In het voorjaar 2023 willen we de buurtbewoners nogmaals uitnodigen om hun feedback te kennen. Al deze info zullen we aan de gemeente bezorgen, zodat ze de maatregelen correct kunnen evalueren.’