De langverwachte herinrichting op het stuk van de N403 tussen de N49 en de Nederlandse grens is nog niet voor de nabije toekomst, het wordt een beetje ‘Wachten op Godot’. Het project voor de herinrichting waarbij behalve de weg zelf (inclusief voet- en fietspaden) ook de riolering zal vervangen worden bevindt zich nog in de fase Projectnota, het zogenaamde afkloppen van het finale ontwerp van de weg.
‘Daarna worden de plannen technisch uitgewerkt en de grondverwervingen opgestart. Pas als dat laatste gebeurd is kunnen we aanbesteden. Uitvoering vroeger dan 2026 – mits de nodige financiële middelen – is niet realistisch’, vertelt Jef Schoenmaekers, communicatieverantwoordelijke bij het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen.
Onderhoudsbeurt in 2023
‘Op het stuk van N403 tussen de N49 en de Nederlandse grens enerzijds en het stuk ten zuiden van de N49 tot aan de grens met gemeente Sint-Gillis-Waas anderzijds, is wel een onderhoud voorzien. We zullen daar volgend jaar de toplaag asfalt en op sommige plaatsen ook de 1ste onderlaag laten vervangen.’ Dit gaat dus zuiver over het vervangen van de bovenste laag van het wegdek zonder aan de inrichting van de weg te raken. ‘Een concrete timing is er nog niet omdat we deze werken nog met de gemeente moeten afstemmen. Deze werken kunnen gezien worden als een maatregel om de verkeersveiligheid en het comfort van de weggebruikers te verbeteren in afwachting van de ‘echte’ werken vanaf 2026/2027.’
Ecopassages voor kleinere dieren
Ondertussen pleiten een aantal organisaties – ABLLO vzw (Actiecomité Bescherming Leefmilieu Linkeroever), Natuurpunt en ‘Stichting Het Zeeuwse Landschap’ – voor een ‘ecoduct’ over of onder de N403. Dat zou een belangrijke en waardevolle verbinding leggen tussen het natuurreservaat Stropersbos, de Stekense natuurgebieden en het waterwingebied bij Sint-Jansteen.
‘Er zijn weinig andere plaatsen in het Waasland waar de potenties voor natuurverbinding hoger zijn,’ vertelt Erik Rombaut van ABLLO vzw. ‘De biologische waarde aan beide zijden van de N403 staat heel hoog aangeschreven. Bovendien worden er steeds frequenter overstekende dieren als reeën en vossen waargenomen. Wandelaars en fietsers die beide zijden willen verkennen dienen de drukke weg over te steken. Kortom, de drukke N403 vormt een gevaarlijk obstakel en zorgt voor een vervelende, onveilige versnippering van het landschap voor zowel mensen als dieren.’
‘Van een ecoduct is inderdaad sprake geweest,’ zegt Jef Schoenmaekers. ‘Dat is onderzocht door onze specialisten rond ontsnippering in overleg met de experten van Agentschap Natuur en Bos. Daaruit bleek dat een ecoduct als ontsnipperingsmaatregel niet nodig was. Wel zullen andere ontsnipperingsmaatregelen genomen worden. Zo voorzien we in ‘ecopassages’ voor kleinere dieren zoals marterachtigen onder de weg. Die ecopassages zullen mee uitgetekend worden in het toekomstige ontwerp.’