IN het actieweekend van 11.11.11 comité Stekene, dat op diverse locaties plaatsvindt in Stekene en Kemzeke van 11 t/m 13 november, ligt de focus op klimaatonrecht. De klimaatcrisis treft niet iedereen even hard. Integendeel. De grootste gevolgen raken vooral de mensen en landen die er het minst verantwoordelijk voor zijn en die weinig middelen hebben om er iets aan te doen.
‘Samen schudden we overheden en bedrijven wakker, financieren we lokale organisaties in Latijns-Amerika, Azië en Afrika en zorgen we dat iedereen ter wereld de klimaatuitdagingen de baas kan. Samen pakken we klimaatonrecht aan. Nu het nog kan,’ vertelt Geert Waterschoot medewerker van het 11.11.11 comité Stekene.
Voortbouwen op lokale kennis als garantie voor het welslagen van samenwerkingsprojecten
Oud-Stekenaars Kristien Samson en Pat De Buck waren jarenlang actief bij 11.11.11 comité Stekene, ze vonden het belangrijk om in de eigen samenleving te werken aan een rechtvaardige maatschappij. Daarnaast waren ze ook aan de slag in ontwikkelingsprojecten in Afrika, Pat op professionele basis, Kristien als vrijwilliger. Hun boodschap: voortbouwen op lokale kennis is de basis voor het welslagen van samenwerkingsprojecten.
‘Eén van de projecten waar ik een vijftal jaar werkte bevond zich in Burkina Faso, in West-Afrika. Ik was er aan de slag in dienst van de NGO ‘Bevrijde Wereld.’ Onze taak bestond erin om dijken en barrages te bouwen,’ vertelt Pat. ‘In een land als Burkina Faso heerst een grote droogte gedurende vele maanden van het jaar, temperaturen lopen er dan makkelijk op tot 35 à 40 graden. Mensen in West-Afrika zijn al jaren slachtoffer van klimaatverandering. Door het bouwen van dijken konden we water opvangen en bufferen. Op die manier was er voldoende water om onder meer rijst, maïs en sorghum te telen.’
Voor Pat is het belangrijk om het potentieel en de kennis van lokale partners naar waarde te schatten. ‘Het komt er op aan om te leren hoe en wat er ter plaatse wordt ingezet aan materiaal en als bouwmethode. Onze kennis kan daarbij een aanvullende rol spelen. Het project in Burkina Faso loopt nog steeds en de ervaringen worden gedeeld in een netwerk van gelijkaardige projecten in omliggende landen’.
Kristien was tien jaar actief in het project Baobab Wereldklas in Sint-Niklaas. ‘Duizenden kinderen, ouders en onderwijsmensen maakten er kennis met andere culturen, ze konden proeven van divers samenleven. Daarnaast organiseerde ik inleefreizen voor leerkrachten naar Senegal en Gambia. Als vervolg daarop ben ik als vrijwilliger naar Gambia getrokken om er Belgische studenten – in de opleiding leerkracht – te begeleiden gedurende hun inleefstage. Je kan dit vergelijken met de huidige Erasmus uitwisselingsprogramma’s. Voor studenten is een kennismaking met andere culturen een verrijking voor het leven en hun professionele carrière.’