WAAR men fietst langs Vlaamse wegen komt men schuurtjes tegen om tuingereedschap netjes in op te bergen. Niets mis mee, integendeel ‘goed onderhouden tuingereedschap is het halve werk’, luidt het spreekwoord. Naast het fietspad op de voormalige spoorlijn 77 richting Stekene, zie ik net voor het binnenrijden van Kemzeke een wel heel bijzonder tuingereedschapshuisje: een bushokje van de Lijn zo maar neergepoot in een veld. Binnenkijken in het bushokje zit er niet in, een hek met een bord “Dit terrein is van ‘Tuinhier’ Kemzeke” maakt dit duidelijk.
De vzw Tuinhier – 20.000 leden in ruim 200 plaatselijke afdelingen – ‘wil het tuinieren in Vlaanderen stimuleren en vormgeven, tuinieren als een gezonde hobby en als antwoord op de uitdagingen van onze huidige maatschappij’, lees ik in de doelstelling van de vereniging. Ook Kemzeke heeft een Tuinhier-afdeling, vroeger beter bekend onder naam ‘Werk van de akker’. Maar waarom in godsnaam een bushokje als tuingereedschapshuisje? Secretaris André Dhanis van Tuinhier Kemzeke weet er alles van: “Eigenlijk zijn deze tuintjes ‘restgronden’ langs de oude spoorlijn. Wij hadden al eerder een aanvraag gedaan bij de gemeente Stekene om een tuinhuis te mogen plaatsen maar dat werd niet toegestaan. Uiteindelijk kwam er toch een oplossing toen De Lijn een aantal bushokjes afdankte om te vervangen door nieuwe exemplaren. De gemeente was zo vriendelijk om een exemplaar neer te zetten op ons terreintje in Kemzeke. Met een stevig slot en een camera houden wij ongewenste bezoekers op afstand. Mag ik van de gelegenheid gebruikmaken om een beetje reclame te maken voor Tuinhier Kemzeke: nieuwe leden zijn nog altijd van harte welkom.’
Nauwelijks 500 meter verder fiets ik langs de voormalige site van wegenisaannemer Aswebo, dat sinds 2011 deel uitmaakt van de groep Willemen. Het terrein is nu in handen van een nieuwe eigenaar. Op de site en een klein stukje erbuiten, pal naast het fietspad, staat nog een redelijk intacte voorpostbunker overeind. Wat blijkt: de bunker is, sinds 2014, beschermd als monument van de Hollandstellung wegens zijn architectuurhistorische en sociaal-culturele waarde, lees ik in het Ministerieel besluit van de Vlaamse Regering. Een stukje historie. De Hollandstellung werd opgetrokken in de periode 1916-17 langsheen de Nederlands-Belgische grens van Knokke tot Beveren, als defensieve linie tegen een geallieerde aanval vanuit Nederland. De Hollandstellung werd dus gebouwd door de Duitse landmacht en is de enige Duitse linie in Vlaanderen die integraal is opgetrokken uit betonsteen. Voor de bouw van de bunker werden lokale burgers verplicht tewerkgesteld. Het is maar dat u het weet wanneer u van Kemzeke naar Stekene of omgekeerd fietst langs de voormalige spoorzate…