In de Kemzekestraat in Kemzeke startten Nathalie Wargny en Lena Nevejans in 2019 een groepspraktijk logopedie op. De doelgroep betreft zowel mensen met stem- als leerstoornissen, kleuters met vertraagde taal- en spraakontwikkeling naast ook neurologische problemen. De praktijk draait uitstekend, aan werk geen gebrek. Eind december 2021 nam Lena afscheid en gaf de fakkel door aan Kato Schatteman.
“Kinderen met taal- en leerproblemen worden vooral via hun school doorverwezen. Scholen proberen doorgaans in eerste instantie zelf de kinderen te helpen maar slagen daar niet altijd in. Op ouderouderavonden worden lijsten met beschikbare logopedisten in de buurt doorgegeven en maken ouders een keuze.”
Uitstellen van een behandeling heeft weinig zin, na verloop van tijd stapelen problemen zich op. “Bij leerstoornissen slagen kinderen er soms niet meer in om de leerstof tot zich te nemen op het vlak van lezen, spelling of rekenen. In therapie maken we een onderscheid tussen een leerprobleem of een leerstoornis. Een leerprobleem kan verholpen worden na een logopedietherapie. Een leerstoornis kunnen we niet verhelpen, wat niet wil zeggen dat deze kinderen geen ondersteuning of hulp nodig hebben.”
Stemproblemen
“Stemproblemen kunnen gaan over een eenvoudige heesheid tot een hoofd/halskanker waarbij het volledige strottenhoofd wordt weggenomen en waarbij mensen op een heel nieuwe manier terug moeten leren spreken. Het is aangewezen om ons bij stemproblemen tijdig te consulteren. De doorverwijzing gebeurt door een neus-, keel- of oorarts.”
Taalstoornissen
“Bij taalstoornissen merkt een leerkracht dat een kind onvoldoende woordenschat beheerst in tegenstelling tot leeftijdsgenoten. Het kan ook zijn dat kinderen er niet in slagen om concrete zinnen te vormen, of moeilijk verstaanbaar zijn, vaak manifesteert zich dat rond de tweede of derde kleuterklas. Soms speelt ook de thuissituatie een rol. Bij sommige kinderen wordt er te weinig taal aangeboden waardoor een taalachterstand ontstaat. Door een therapie boeken wij al snel resultaten, onder meer werken wij op zinsbouw, ontwikkelen we de woordenschat of oefenen we, spelenderwijs. Ons aanbod is op dat vlak zeer uiteenlopend.”
Omdat er meer kennis komt over taal- en leerstoornissen lijkt het wel alsof de doelgroep voor logopedie steeds uitgebreider. “Maar momenteel is er geen wachtlijst. Vroeger werden kinderen met leerstoornis nauwelijks geholpen, dat is echt wel veranderd. Uit gesprekken met ouders blijkt dat er vaak sprake is van een erfelijke kwaal. Door therapie en hulpmiddelen – onthoudkaarten bij rekenen, meer tijd bij een examens – trachten wij de problemen zo goed mogelijk te beheersen.”
Leren van elkaar
“Van bij de start kozen wij voor een groepspraktijk, met zijn tweeën leer je veel van mekaar en versterk je elkaar. Het is belangrijk om te kunnen overleggen, dankzij een ‘second opinion’ kan je een therapie soms beter afstemmen. Bovendien deel je de kosten van bijvoorbeeld testmaterialen door twee.”
Ondertussen volgen Nathalie en Kato regelmatig bijscholingen. “Het is goed om nieuwe inzichten en kennis te vergaren, op die manier kunnen we onze klanten nog beter helpen. Wij willen vooral het verschil maken met een persoonlijke, warme benadering op maat van kinderen of volwassenen. Onze taak beperkt zich niet tot louter geven van een therapie, vaak ben je ook een vertrouwenspersoon, goed kunnen luisteren is een must. We zien de toekomst van onze groepspraktijk in ieder geval optimistisch tegemoet.”