DE dienstencheque onderneming is één van de thuisdiensten van Zorg Stekene, naast de bezorging van warme maaltijden. Momenteel zijn er circa 230 klanten met bovendien nog een lange wachtlijst. “Onze huishoudhulpen zijn het visitekaartje van Zorg Stekene,” vertelt Ann Van Buynder, Verantwoordelijke dienstencheques Zorg Stekene.
“Voorheen waren wij een afdeling van het OCMW. Door het Decreet over het Lokaal Bestuur vond er een verregaande integratie plaats tussen het OCMW en de gemeente en sindsdien zijn we een onderdeel van Zorg Stekene. Vroeger waren wij een reguliere poetsdienst en betaalden onze klanten een bijdrage op basis van hun inkomen. In 2008 zijn we omgeschakeld naar een dienstencheque onderneming.”
Welke diensten bieden jullie concreet aan?
“Onze diensten zijn wettelijk vastgelegd. Het gaat om huishoudelijke taken, het wekelijks onderhoud van een woning: ramen zemen, afstoffen, schuren en dweilen, sanitair reinigen. Onze huishoudhulpen mogen ook wassen en strijken, en kleine verstelwerkjes doen. De bereiding van dagdagelijkse maaltijden is mogelijk naast ook kleine boodschappen naar de bakker, apotheker of de post gaan. Het is niet de bedoeling om de grote wekelijkse boodschappen te doen.”
Wie zijn de gebruikers van dienstencheques?
“Wij mogen enkel hulp verlenen aan particuliere gebruikers, bedrijven komen niet aanmerking, ook dat is wettelijk vastgelegd. Wij staan open voor iedereen maar besteden extra zorg aan de meest kwetsbaren in de maatschappij, ouderen, zieken of mensen met een beperking. Klanten kunnen wekelijks of om de 14 dagen een poetshulp vragen. Bij aanvraag ga ik altijd eerst op huisbezoek om kennis te maken en de woonsituatie in te schatten. Op die manier kunnen wij onze huishoudhulpen optimaal ‘matchen’.
Welke vergoeding betaalt de Vlaamse Overheid voor een dienstencheque en zijn daarmee alle kosten gedekt?
“De inruilwaarde voor één dienstencheque bedraagt 24,54 euro voor Vlaanderen. Daarmee zijn onze kosten nog lang niet gedekt. Wij moeten hiermee onder meer beschermingsmaterialen – mondmaskers, handschoenen, ontsmettingsmaterialen – opleidingen en omkadering betalen. De dienstencheque ondernemingen van andere lokale besturen kampen met gelijkaardige problemen.”
Op zoek naar nieuwe medewerkers
Hoeveel werknemers zijn er aan de slag bij jullie?
“Momenteel tellen we 31 werknemers, 30 vrouwen en één man. Twee collega’s volgen een opleiding verzorgende, enkele medewerkers zijn langdurig afwezig wegens ziekte. Bijna iedereen is deeltijds aan het werk, uurroosters variëren tussen 12 en 36u. Werknemers starten onder een contract van een bepaalde duur voor 3 maanden, daarna krijgen ze een contract van onbepaalde duur.”
Zijn jullie een aantrekkelijke werkgever?
“Wij proberen de balans werk en privé in evenwicht te houden, medewerkers kiezen zelf hun arbeidsregime met een minimum van 12 uur. Ook hun werkdagen kunnen zij vrij bepalen, mensen met kinderen nemen vaak vrij op woensdag,”
Is het evident om nieuwe werknemers te vinden?
“Absoluut niet, het is een zeer moeilijke zoektocht naar geschikte kandidaten. Hierdoor kunnen we niet alle aanvragen invullen, de wachtlijst aan nieuwe klanten is bijzonder groot. Huishoudhulpen behoren tot de knelpuntberoepen. Vroeger hielden we selectieproeven met wel 30 kandidaten, die periode komt voorlopig niet meer terug.”
Vroeger hielden we selectieproeven met wel 30 kandidaten, die periode komt voorlopig niet meer terug.”
Hoe worden nieuwe medewerkers begeleid?
“Nieuwe medewerkers krijgen een meter toegewezen die hen wegwijs maakt in de job. Zij geven een opleiding, voorzien ze van tips & tricks. Daarnaast zorgen we voor een loopbaanbegeleiding via de organisatie Vokans, zij lopen ook af en toe mee op de werkvloer en sturen bij waar nodig. Bij problemen kunnen onze medewerkers terecht bij een dienstverantwoordelijke. Voorts geven we jaarlijks bijscholingen zoals omgaan met dementie, werkorganisatie, EHBO, enz.”
Over welke kwaliteiten moeten jullie medewerkers nog beschikken?
“Naast hun ‘technische’ vaardigheden hebben zij ook een sociale functie. Zij zitten in de eerste lijn en sporen dikwijls problemen op. Voor klanten in een isolement zijn onze medewerkers een wekelijks klankbord. Met een babbel en een luisterend oor bieden zij een welkome ondersteuning en een vertrouwensband. Onze huishoudhulpen zijn dan ook de ‘ambassadeurs’ van Zorg Stekene.”