ZATERDAGNAMIDDAG, de laatste klanten druppelen weg bij Bioshop De Zonnebloem in de Stadionstraat in Stekene. Zaakvoerster Vera Baert en dochter Vanessa zetten nog een paar voedselpakketten klaar die aan huis geleverd worden, snel enkele telefoontjes, de winkel afsluiten en dan kan het weekend eindelijk beginnen. Eerst nog een interview met Gazet Van Stekene…
Vera, neem ons eens mee naar het begin van De Zonnebloem…
“Ik startte in april 1981, was toen 25, had altijd al interesse in gezonde voeding en zelfzorg door planten. Ik wou absoluut een winkel beginnen maar tegelijkertijd thuis zijn voor de kinderen. Mijn doelgroep: mensen die met natuur bezig waren en gezond wilden eten.”
Had jij een businessplan gemaakt?
“Neen, absoluut niet, ik stak mijn spaargeld in de zaak en was vertrokken. De oppervlakte van de winkel, een voormalige sigarettenzaak, bedroeg nauwelijks 25m2. Ik had de luxe dat mijn echtgenoot voltijds werkte, mijn target was om het eerste jaar break-even te draaien. Dat lukte wonderwel en stilaan groeiden we door.”
Hoe stellen jullie het assortiment samen?
“Ik wist heel goed wat ik in het assortiment wilde: biologische voeding, voedingssupplementen, vitaminen, cosmetica… Maar uiteindelijk zijn het ook de klanten die voor een groot deel bepalen wat er in de rekken ligt. Op basis van hun vragen en suggesties breidde ik het assortiment steeds verder uit. In feite doen we dat nog steeds. We stellen een breed aanbod voor maar niet van alle verschillende merken. Voorts volgen we de actualiteit en trends op de voet, momenteel is er bijvoorbeeld veel vraag naar matcha thee, ook koolhydraatarme voeding is in trek.”
Maakt Bioshop deel uit van een keten?
“Neen, we zijn een zelfstandige winkel maar behoren tot een vereniging van 17 biologische winkels in Vlaanderen die samen promotie voeren onder het huismerk Bioshop. We beschikken over een aankoopplatform maar iedere winkel is vrij om naar eigen behoefte en inzicht aankopen te doen.”
Wanneer verhuisden jullie naar de huidige locatie?
“Dat was in 1991, tien jaar na de opening. We verbouwden de ruimte in eerste instantie tot een winkeloppervlakte van 50m2, sinds de tweede verbouwing beschikken we over ruim 100m2. Maar eigenlijk zijn we al lang weer uit ons jasje gegroeid. Voorlopig kijken we nog even de kat uit de boom voor wat een eventuele uitbreiding betreft.”
Vanessa, ondertussen stapte jij ook mee in het verhaal?
“Dat lag in de lijn van de verwachting maar mijn moeder liet me wel de vrije keuze. Ik begon op parttime basis en later fulltime. Ik ben diëtiste van opleiding en werkte eerst acht jaar als vertegenwoordiger bij Ortis, een bedrijf actief in voedingssupplementen.”
Hoe verloopt de samenwerking tussen moeder en dochter?
“We vullen mekaar perfect aan. Mijn moeder is herboriste en drogiste, zij is een kruidenkenner en nog zoveel meer. Voor vragen over voeding en allergieën komen klanten sneller naar mij. We leren veel van elkaar. Wellicht spreek ik het ‘jongere’ publiek meer aan, het ‘oudere’ publiek voelt zich goed bij mijn moeder. Op die manier is er een mooi evenwicht. We volgen nog diverse cursussen en bijscholingen. Om klanten nog beter kunnen adviseren volgde ik een ortho-moleculaire opleiding, in ons vak ben je nooit uitgeleerd. Om het beeld compleet te maken: wij kunnen ook nog rekenen op twee enthousiaste parttimers. Ondertussen is Maité, mijn dochter en de oudste kleindochter van Vera, aan de slag als jobstudente.”
Wie zijn jullie klanten?
“We hebben heel wat klanten van het eerste uur die ons nog steeds trouw zijn. Over de generaties heen komen hun kinderen en kleinkinderen hier ook hun inkopen doen. Onze klanten komen overigens niet alleen uit Stekene maar net zo goed uit Zelzate, Waasmunster, Sint-Gillis-Waas of het Nederlandse Graauw. Corona zorgde voor flink wat nieuwe klanten, mensen staan meer stil bij hun gezondheid, bovendien kopen ze liever bij de lokale voedingswinkel. Tijdens de dioxinecrisis zagen we een gelijkaardige trend. Via sociale media trachten wij onze klanten te informeren over acties en nieuwe producten.”
Onze winkel heeft ook een verbindende functie, dat is naast de commerciële insteek de voornaamste reden van ondernemen.”
Met meer dan 40 jaar op de teller behoort Bioshop De Zonnebloem tot de vaste waarden van de Stekense middenstand. Wat is jullie geheim?
“We willen meer uitstralen dan alleen maar de exploitatie van een winkel. Op regelmatige basis organiseren we voordrachten, workshops en wandelingen. Een winkel heeft voor ons ook een verbindende functie. Dat is naast de commerciële insteek de voornaamste reden van ondernemen. Aan stoppen denk ik nog helemaal niet, ik ga door tot ik honderd ben. De opvolging met Vanessa is verzekerd en ook vanuit de derde generatie is er al interesse. Schrijf maar op: De Zonnebloem is springlevend!”