De autokeuring in Stekene, in de industriezone ‘Kleine Akker’ wordt uitgevoerd door de keuringsonderneming S.B.A.T. Veel media-aandacht is er niet, de voorbije 10 jaar kwam er nauwelijks een journalist over de vloer. Hoog tijd voor Gazet Van Stekene om eens langs te gaan bij een organisatie voor wie veel mensen schrik hebben. Adjunct Technisch Directeur Jurgen Robrecht bij SBAT en Filip Van Gucht Verantwoordelijke van Autokeuring Stekene praten ons bij over objectieve beoordelingen, betwistingen, autokeuring op locatie, corona en keuringen op 18 minuten…
‘Sommige mensen zijn bang voor de autokeuring, heeft vooral te maken met onzekerheid. Wanneer mensen hier voorrijden gaan ze er van uit dat hun auto in orde is. Het is ook iets wat ze niet in eigen handen hebben. Ze vertrouwen hun auto toe aan een garage voor nazicht, hopen op een goedkeuring maar er kan altijd iets over het hoofd zijn gezien. Wij moeten de ‘slechte’ boodschap brengen en dat is niet leuk. Als een voertuig wordt afgekeurd kost dat natuurlijk geld, mensen moeten ook nog een keer terug naar hun garage.’
Betere fabricatie
Iets meer dan 1% van alle aangeboden voertuigen wordt helemaal afgekeurd via een rood keuringsbewijs. ‘Het aantal afgekeurde voertuigen daalt omwille van een betere fabricatie dan pakweg 40 jaar geleden. Bovendien maken heel wat wagens deel uit van een leasingscontract die van een recentere datum zijn en minder mankementen vertonen.’
Betwistingen
Wanneer mensen niet akkoord gaan met een afkeuring kunnen ze dit altijd betwisten. ‘Dat gebeurt sporadisch, zeker niet massaal. Eigenlijk betekent een betwisting dat mensen niet akkoord gaan met de reglementering, maar daar kunnen wij helaas niets aan doen, wij moeten enkel de wet toepassen. We adviseren onze klanten dan ook om bij een betwisting steeds bij de verantwoordelijke van de afdeling langs te gaan, om bijkomende informatie of om de reden van afkeuring te kaderen.’
Keuringen op verplaatsing
Sinds enkele jaren biedt S.B.A.T. ook de mogelijkheid om bedrijfsvoertuigen + 3,5 ton te keuren op verplaatsing. ‘Vanuit de transportsector is er een toenemende vraag, een bedrijf bespaart hiermee heel wat tijd, planningsadministratie en uurlonen. Een keuringsstation op locatie is erkend door de overheid en beschikt over identieke apparatuur en infrastructuur zoals in ons keuringscentrum in Stekene. Wij hebben momenteel twee KOV (Keuring Op Verplaatsing) – partners, in Verrebroek en Kallo, waarvoor wij twee medewerkers voorzien die keuringen ter plaatse uitvoeren.’
Verbale agressie
Vrouwen zijn witte raven in autokeuringscentra, in Stekene is dit niet anders. ‘We zouden het toejuichen om meer vrouwen als technische medewerkers op de werkvloer te mogen verwelkomen. Onze medewerkers volgen assertiviteitscursussen en hoe om te gaan met agressie. Met fysieke agressie worden we af en toe geconfronteerd, verbale agressie komt helaas vaker voor. Bij agressie kan een inspecteur steeds terugvallen op de verantwoordelijke. Kunnen we niet tot een consensus komen, dan kan men steeds gebruikmaken van de klachtenprocedure die men in alle centra kan raadplegen.’
Corona verscherpt regels
Personenwagens zijn enkel welkom op afspraak, een keuring duurt circa 18 minuten. Corona scherpte de regels en procedures in keuringscentra aan. ‘Klanten moeten in een wachtzone plaatsnemen terwijl hun voertuig gekeurd wordt, medewerkers ‘overhandigen’ de auto naderhand terug. Ook het veiligheidsaspect speelt hierbij een rol, vroeger liepen mensen wel eens onder de bruggen door. Wat betreft personenwagens is onze infrastructuur in Stekene nog ruimschoots voldoende, voor vrachtwagens is een nieuwe lijn een mogelijke denkpiste, uitbreidingscapaciteit is voorhanden.’
Gezocht: autokeurders
Bij de autokeuring in Stekene zijn 25 medewerkers actief, autokeurders behoren tot de knelpuntberoepen. ‘Wij bieden verschillende soorten jobs aan. Je start als adjunct-inspecteur in opleiding. Na het volgen van opleidingen en het slagen voor examens kan je doorgroeien tot inspecteur, inspecteur C, B met bepaalde expertises zoals LPG, ADR, Keuring na ongeval, of zelfs tot (adjunct) verantwoordelijke.’
Complexe reglementering
S.B.A.T. nv zoekt momenteel een tiental nieuwe medewerkers met een A2-opleiding mechanica, elektriciteit of elektronica. Voor het niveau van verantwoordelijke is een A-1 diploma een minimumvereiste. ‘Ook in Stekene kijken we uit naar nieuwe medewerkers, maar we zitten toch wel in een uithoek, mensen van buiten de regio solliciteren hier minder.’
Afwisselende job
Nieuwelingen zijn steeds voldoende technisch onderlegd maar de belangrijkste uitdaging is de uitgebreide, complexe reglementering. ‘Het duurt enkele jaren om dit volledig onder de knie te krijgen, uiteraard kan alles steeds digitaal geraadpleegd worden. Medewerkers genieten ook bijscholingen rond onder meer hybride voertuigen, uitlaatgassen, elektronische rijhulpsystemen en vele andere onderwerpen. Een baan bij de autokeuring biedt perspectieven en gegarandeerde tewerkstelling, bovendien is iedere dag weer anders.’
Groene en rode keuringsbewijzen 2020 in Vlaanderen In 2020 werden 3,2 miljoen keuringen uitgevoerd in Vlaanderen. Het groene keuringsbewijs wordt afgeleverd wanneer een voertuig aan het technisch reglement voldoet en geen defect vertoont dat de veiligheid van de bestuurder, de inzittenden of de andere weggebruikers in gevaar zou kunnen brengen. Wordt aan beide voorwaarden niet voldaan dan volgt een rood keuringsbewijs. Aantal keuringen (personenwagens) : 1.920.776 Groen keuringsbewijs met normale geldigheid: 1.583.053 Groen keuringsbewijs met beperkte geldigheid (3 maanden): 19.734 Rood keuringsbewijs met beperkte geldigheid (15 dagen): 295.126 Rood keuringsbewijs met verkeersverbod: 22.863 BRON: jaarverslag 2021 Goca-Vlaanderen |
GESPONSORD DOOR: