Bewoners van de sociale huisvesting Snoezelhof in Stekene kampen met ernstige communicatie- en onderhoudsproblemen. Het gaat over brieven die te laat komen bij onderhoudswerken, maar ook over communicatie op vlak van verkeerde huurberekeningen. Gazet Van Stekene ging op onderzoek uit bij een aantal bewoners.
Volgens de bewoners stapelen de communicatieproblemen zich op: door te late communicatie, geen gehoor naar hen toe of het te lang wachten voor herstel door bestelde onderdelen die niet of te laat aankomen. Volgens de bewoners ligt een groot deel van het probleem bij de woningcorporatie, die ook nog eens slecht bereikbaar zou zijn in het weekend en nauwelijks oplossingen biedt.
Gebrek aan communicatie vergroot de frustratie
Het gebrek aan duidelijke communicatie verergert de situatie. Bewoners blijven in onzekerheid en voelen zich niet serieus genomen. ‘Als ze gewoon eerlijk zeggen hoe lang het duurt, kunnen we ons erop instellen,’ klinkt het. Transparante communicatie is cruciaal bij onderhoudsproblemen. ‘Een woningcorporatie moet helder aangeven wat bewoners kunnen verwachten. Anders groeit de frustratie en dat kan het vertrouwen bij de huurder en de verhuurder schaden,’ zegt een bezorgde bewoner.
Onderhoud omgeving voor veiligheid
De bewoners maken zich ook ongerust over de aanpak van het onderhoud van hun omgeving door de gemeentelijke dienst voor groen. ‘Ze komen het onderhoud doen, blazen de bladeren weg in het bos, maar bij de minste wind worden de bladeren teruggeblazen op het pad. Dit zorgt voor onveilige situaties, voor valpartijen en gladheid in deze periode. Daarom opteren we om het bos en de omgeving eens een deftig onderhoud te geven door onze gemeente.’
‘Ook de nieuwe verkeerssituatie in de Kerkstraat zorgt voor meer overlast vanaf 14u 45 zowel voor de bewoners, personeel OCMW als hulpdiensten. Meer geparkeerde wagens, vaak dubbel geparkeerd zorgen ervoor dat hulpdiensten niet door kunnen naar het rusthuis of de bewoners van het Snoezelhof.’
‘Daarom een algemene oproep naar OCMW en de gemeentelijke diensten om over te gaan tot actie. We willen graag hierover in gesprek gaan met de bevoegde instanties,’ meldt de voorzitter van De Bezige Bijtjes.
Reactie Steven Van Meirvenne, voorzitter ZorgStekene:
‘Het beheer van de sociale appartementen is nog steeds in handen van de welzijnsvereniging en niet van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij is enkel bevoegd voor de toewijzing (centraal inschrijvingsregister).’
‘De huurders menen (veelal) onterecht dat de verhuurder (ZorgStekene) verantwoordelijk is voor alle onderhoud en herstellingen. Dit is niet zo! Het is in feite de huurder die moet instaan voor vervanging van bijvoorbeeld kapotte Wc-brillen, lampen…, maar de bewoners doen hiervoor ook beroep op de technische dienst van Zorg Stekene (dit is een gunst, geen verplichting). Artikel 3 reglement inwendige orde zegt: de huurders dienen al de vertrekken, terras en andere inrichtingen ter beschikking, in goede staat van onderhoud te bewaren.’ .
‘Het klopt echter wel dat er in het verleden verkeerde berekeningen van de huurprijs werden gedaan (meestal in voordeel van de huurder). Dit is echter nu rechtgezet en persoonlijk besproken met de betrokken bewoners.’
‘Bij navraag van de bevoegde schepen van de groendienst kreeg ik te horen dat zij voor het Snoezelhof al een extra opkuisronde organiseren. Het blijft tenslotte een bos en daarnaast wonen heeft ook veel voordelen en charme.’