Op 5 februari 2025 startte weer een nieuw seizoen van de tiener Techniekacademie in Stekene. De Gazet van Stekene mocht sfeer gaan snuiven.
De Techniekacademie, dat is een initiatief om kinderen, jongeren en volwassenen in hun vrije tijd te laten kennismaken met techniek en STEM (afkorting voor Science, Technology, Engineering, Mathematics). We worden verwelkomd door coaches Jonas Baes en Franklin Neyt, die ronduit bruisen van enthousiasme.
Topmateriaal
‘In de workshops werken we met top technisch materiaal dat aansluit bij de leefwereld van kinderen en hen aanmoedigt om zelf te gaan experimenteren. Zo werken we in de eerste paar sessies met LEGO Spike, waarmee de deelnemers zelf eenvoudig een robot leren maken en programmeren.’
‘Dat is heel plezant materiaal om mee bezig te zijn, en biedt een goede introductie tot probleemoplossend denken en de basis van coderen. Het is ook geschikt voor niet specialisten. We proberen ook onze uitleg heel laagdrempelig te houden. De functies van sensoren in een robot proberen we bijvoorbeeld te vergelijken met de zintuigen in het menselijk lichaam.’
‘Na het eerste project volgen er uiteraard nog: een breakdancer-machine, een bionische hand waarmee LEGO steentjes kunnen verplaatst worden, een automatische lanceermachine voor een tol. En het wordt helemaal cool wanneer de kinderen leren hoe ze muziek kunnen toevoegen aan al hun projecten. Wel een beetje kakafonie in de workshopruimte hier dan (lacht).’
Probleemoplossende vaardigheden
‘De deelnemers leren de projecten zelf bouwen op basis van uitleg en hints. Maar daar worden bewust stukken open gelaten, om hen te stimuleren om zelf na te denken en het ontwerp te verbeteren.’
‘De probleemoplossende, technische en ICT vaardigheden die deelnemers hier aanleren komen ook later van pas. Deze skills zijn zeer gevraagd op de arbeidsmarkt. Helaas komt dit in het onderwijs nog te weinig aan bod en ook thuis wordt er bijvoorbeeld niet meer aangeleerd hoe een boormachine te hanteren.’
‘Een leuk project in de Techniekacademie dat hierbij aansluit is ‘de escapebox’. Deelnemers maken een geheim doosje dat een alarm laat afgaan wanneer bijvoorbeeld ouders het openmaken. Technische vaardigheden zoals houtbewerking, lijmen, elektriciteit en opsmuk komen hierbij allemaal aan bod. Kinderen vinden het mega spannend.’
Succesvolle formule
De organisatie van de Techniekacademie wordt gecoördineerd door Hogeschool VIVES, met steun van VLAIO en tal van bedrijven en lokale besturen. In Stekene wordt een aanbod voor kinderen van het vijfde en zesde leerjaar ingericht. En met succes.
‘In Stekene zijn er in totaal 3 Tiener Techniekacademie groepen: telkens 2 groepen op woensdagnamiddag en nog 1 groep komt langs op vrijdagnamiddag, na school. Dat is goed voor een 60-tal kinderen, best wel veel voor een gemeente. Het is echt een mooi initiatief van de gemeente om een Techniekacademie te helpen inrichten.’
‘Hier in Stekene is het bovendien heel leuk dat de workshops kunnen doorgaan in de goed uitgeruste techniekklassen van de Broederschool. Dat is beter dan in een parochiezaal, zoals in sommige andere gemeenten. Als het lukt, proberen we ook een bedrijf in Stekene te bezoeken, om de lokale inbedding nog extra in de verf te zetten.’
Gemotiveerde coaches
Jonas en Franklin zijn zeer gemotiveerde vrijwilligers in de Techniekacademie, maar ook in hun job zijn ze bezig met STEM. Beiden zijn leerkracht en ICT coördinator, Jonas in scholengemeenschap Meetjesland, Franklin bij Bernardusscholen Oudenaarde. Niet bepaald bij de deur.
‘Het is niet altijd eenvoudig om actieve coaches te vinden die zich een namiddag bezig willen houden met kinderen en techniek. Wij doen dit omdat we het echt graag doen. We komen ons hier, net zoals de deelnemers, amuseren.’
‘Er is hier een ongedwongen sfeer, we moeten hier niet de meester uithangen. Kinderen kiezen bewust voor deelname aan de workshops en zijn dus heel gemotiveerd. Op school is het soms tegen hun goesting.’
‘We merken ook op dat er steeds meer meisjes deelnemen. Dat proberen we extra te stimuleren en we zijn blij dat de perceptie aan het keren is. Meisjes moeten zeker niet onderdoen op het gebied van STEM vaardigheden, zij zijn vaak de beste leerlingen van de klas. Tof dat de Techniekacademie zo kan meehelpen om de genderstereotypering in onze samenleving te doorbreken.’
‘Voor ons is een workshop geslaagd als er een paar kinderen zijn die we hebben kunnen enthousiasmeren. Soms staan kinderen zelfs 30 minuten op voorhand klaar voor de workshop – ze staan te popelen om aan de slag te gaan. Dat soort momenten zijn voor ons het meest rewarding.’