Scholen zitten vaak verlegen om leerkrachten, zij-instromers kunnen daarvoor een oplossing bieden. Bij Broederschool Stekene zijn Siska Pannier (39) en Jan Ryckaert (55) zeer te spreken over hun overstap naar het onderwijs.
‘Ik ben afgestudeerd als laborante in de farmaceutische en biologische wetenschappen,’ vertelt Siska. ‘Ik werkte 15 jaar in de farmaceutische sector onder meer bij Alcon Couvreur en bij Qualiphar waar ik instond voor kwaliteitscontroles. Ik had een afgelijnde job, de voorwaarden waren zeker niet slecht maar ik miste toch een uitdaging, de coronaperiode was de trigger om het over een andere boeg te gooien.’
‘Bovendien kom ik uit een echte ‘onderwijsfamilie’, zowel mijn beide grootvaders en grootmoeders als mijn vader waren leerkracht. Voorheen was ik actief geweest bij een jeugdbeweging, de omgang met jongeren sprak me altijd al aan. In combinatie met mijn job volgde ik een driejarige secundaire opleiding bio en chemie bij Odisee hogeschool. Ik deed dit via afstandsonderwijs, een ideale oplossing voor ons gezin met twee kinderen.’
‘Ik volgde een opleiding nijverheid elektro en werkte eerst 10 jaar in de privésector als servicetechnieker,’ vertelt Jan. ‘Daarna maakte ik de overstap naar de sociale economie bij het maatwerkbedrijf Azalee in Sint-Niklaas. Van begeleider groeide ik er door naar adjunct operationeel directeur. Ik raakte echter stilletjes aan uitgekeken op mijn job, het werd tijd om een andere richting uit te gaan. Omdat ik voorheen al een lerarenopleiding volgde was de weg naar het onderwijs een logische stap.’
Uitgebreid lessenpakket
In het schooljaar 2023 – 2024 startte Siska met een lespakket van 6 uur voor onder meer de vakken Bio en STEM. ‘Sinds dit schooljaar ben ik 19 uur aan de slag, zeg maar een 4/5de baan. Bij verschillende leerjaren geef ik een uitgebreid aantal vakken waaronder biologie, natuurwetenschappen, techniek, STEM techniek en STEM wetenschappen. Het is ontzettend boeiend maar tegelijk ook een hele boterham.’ Jan is ondertussen al drie jaar actief op de Broederschool Stekene. ‘Ik heb een lessenrooster van 27 uur, ik geef mechanica en elektriciteit en dit zowel in theorie als in de praktijk.’
Jan en Siska hebben geen ‘vaste’ aanstelling. ‘Dat knaagt wel eens en zorgt voor onzekerheid. In feite moet je verschillende stadia doorlopen. Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, verwerf je het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD). Een TADD is één van de voorwaarden voor een vaste benoeming in het onderwijs.’
Voldoening
‘Eigenlijk weten we pas anderhalve week voor aanvang van een nieuw schooljaar hoeveel uur we les zullen kunnen geven en in welke vakken. Op dat vlak is er weinig zekerheid in het onderwijs. Maar eens gestart staat er ook weer heel veel voldoening tegenover. In een school zie je vaak leerlingen groeien. Het is niet altijd even makkelijk maar succesverhalen maken veel goed.’
Ondersteuning
Ondertussen hebben Jan en Siska het zeer naar de zin in de Broederschool Stekene. ‘Als ‘nieuwkomer’ volg je verschillende infosessies en krijg je ondersteuning van een begeleider. We voelen ons gesteund door het ganse lerarenteam via tips& tricks en de uitwisseling van ervaringen. De Broederschool Stekene is nog kleinschalig, een warm nest, een toffe bende. Iedereen kent iedereen, er heerst een grote solidariteit onder elkaar. We zijn alle twee zeer tevreden van onze overstap, we hebben het ons nog geen moment beklaagd.’
Quote:
‘We voelen ons gesteund door het ganse lerarenteam via tips& tricks en de uitwisseling van ervaringen.’
Siska Pannier & Jan Ryckaert.