
Friederike Abitz uit Kemzeke is de moeder van Clara (3). Haar dochtertje speelt viool, samen met de juffen van Fiegeltje vzw. Muziek is een universele taal voor jong en oud.
‘Bij viool spelen of muziekles volgen denk je meestal aan kinderen vanaf de leeftijd van 6 of 7 jaar. Dan is het normaal dat mensen verbaasd kijken als ons dochtertje van 3 jaar met haar piepkleine viool koffer door straat loopt,’ vertelt Friederike.
‘Ons dochtertje is met drie jaar met viool spelen begonnen bij juf Joanna Vlaeminck van Fiegeletje vzw. We spelen zelf allebei viool. Tijdens een muziek kamp waar we als vrijwilligers meededen was onze dochter zó enthousiast, dat we haar op 2 jaar leeftijd al een viool huurden. De foto waar ze zo trots met haar viool staat, voor de eerste keer in haar leven, is dan via haar opa bij de voormalige viool juf van de oma belandt, die terugschreef: ‘Hoe tof! Vanaf drie jaar mag ze bij mij les volgen!’
Suzuki methode
‘Hoe bijzonder dat we in Stekene een juf hebben die volgens de Suzuki methode leert! Zoiets vindt je toch vooral in de grote steden, of niet?’
‘Volgens de Suzuki-methode is muziek is een universele taal, die iedereen kan begrijpen. Zoals ieder kind zijn eigen moedertaal leert, kan het ook een instrument leren bespelen. Shinichi Suzuki, violist en pedagoog, ontwikkelde zijn moedertaalmethode midden vorig eeuw. Tussen 2 en 5 jaar zijn kinderen het meest ontvankelijk voor een nieuwe taal. De ouders zijn erg betrokken, ze doen alle lessen mee en volgen het proces thuis verder op. Ze creëren op deze manier een muzikale omgeving waarin het kind in een speelse en ongedwongen sfeer kan evolueren.’
‘Ons dochtertje volgt nu sinds september individuele lessen in Amelberga in Stekene en op zaterdag gaat ze naar de groepslessen die doorgaan in de Academie in Sint-Niklaas. Niet zonder uitdaging. Soms denk je: ‘Waarmee zijn we nu bezig? Want niet altijd heeft een kleuter zin in viool spelen of thuis oefenen. In begin volgen ook alle ouders een aantal lessen, om het zelf te ervaren.’