Sinds 2020 is Broederschool Stekene één van de scholen in Vlaanderen erkend met een Europees STEM-label. Elk jaar organiseert Broederschool Stekene een plaatselijke voorronde van de STEM Olympiade voor de leerlingen van de eerste graad. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Leerkracht Maarten Smet geeft tekst en uitleg.
‘Die voorronde duurt ongeveer een lesuur en gaat gewoon door op school, de finale gaat door in Brussel. De leerlingen krijgen een reeks uitdagende meerkeuzevragen voorgeschoteld uit verschillende domeinen. Alle vragen hebben wel ergens een link met wetenschappen en technologie. Maar ze kunnen uit heel verschillende domeinen afkomstig zijn zoals elektronica, informatica, biotechnologie, bouw of mechanica. Vaak zijn de vragen niet echt leerstof die leerlingen krijgen, maar moeten ze hun gezond verstand gebruiken en goed redeneren om tot het juiste antwoord te komen.’
30.000 leerlingen
‘Over heel Vlaanderen doen er jaarlijks ongeveer 30.000 leerlingen mee uit het 1ste en 2de jaar. Op onze school zijn er elk jaar zo’n 20 à 30 leerlingen die de uitdaging aangaan en meedoen met de voorrondes. Van de 30.000 deelnemers worden enkel de 64 beste leerlingen uitgenodigd voor de finale. In het verleden behaalden we steeds goede resultaten, maar we hebben wel nog geen leerlingen kunnen afvaardigen voor de finale.’
‘We geven zelf wel steeds een kleine prijs aan de beste leerling van het eerste en tweede jaar. Er is trouwens ook een competitie voor de leerkrachten met circa 270 deelnemers. Eén van onze wetenschapsleerkrachten behoort tot de 10 finalisten in deze competitie, hij mag alvast naar de finale op zaterdag 15 maart.’
Junior Wiskunde Olympiade
‘Met de leerlingen van de tweede graad doen we ook jaarlijks mee met de Junior Wiskunde Olympiade, deze keer met een 25-tal leerlingen. De meeste van hen komen uit doorstroomrichtingen met 4 of 5 uur wiskunde, er deden ook leerlingen mee uit richtingen van de dubbele finaliteit. De resultaten op deze wiskunde-olympiade waren dit jaar soms wel verrassend en, op een positieve manier, niet altijd in lijn met hun rapportcijfers voor wiskunde. Sommige leerlingen toonden dat ze meer in hun mars hebben dan dat ze ons soms laten zien. Naast een gezonde dosis wiskundig inzicht, is doorzettingsvermogen hier zeker een belangrijke eigenschap. Dit jaar gaat er niemand naar de volgende ronde, maar bij deze wiskunde-olympiade hebben we in het verleden wel al finalisten gehad.’
Quote:
‘Vaak zijn de vragen niet echt leerstof die leerlingen krijgen, maar moeten ze hun gezond verstand gebruiken en goed redeneren om tot het goede antwoord te komen.’
Maarten Smet