Eind maart kreeg Stekene er een ambachtelijke pralinezaak bij aan het begin van de Kerkstraat. Chocolate Bites is een creatie van Manon Vaerewyck (29) en Pieter Argeerts (33). Het jonge paar volgde verschillende cursussen voor het maken van pralines: ‘Dit is geen verplichting maar een garantie op een betere kwaliteit,’ licht Manon toe.
Gevulde chocoladebonbon
Praline is een Belgische specialiteit, een stukje zoetigheid met een chocoladelaagje errond, dat diverse vullingen kan hebben. Van praliné naar marsepein, van crème naar sterke drank. De bedenker van de praline was Jean Neuhaus Jr. Zwitser van Italiaanse afkomst die in Brussel een apotheek was gestart. In 1912 maakte hij de eerste gevulde chocoladebon-
bon, die gaf hij de naam ‘praline’.
De oma van Pieter had een groothandel in damestextiel, zijn ouders zetten de zaak verder en hijzelf kwam er 14 jaar geleden bij. ‘Ik ben er als vakantiejob ook aan het werk geweest, we leverden aan marktkramers. In 2018 zijn Manon en ik gestart met het maken en verkopen van pralines, dat was dan in bijberoep. De textielgroothandel van mijn ouders stopte vorig jaar, vanaf dan zijn we ons voor 100% gaan concentreren op onze nieuwe zaak.’
Praline met logo
‘We willen ons onderscheiden door onze nieuwe creatie, die onder meer met de hand wordt gekleurd,’ weet Manon. ‘De vullingen kennen zeer toegankelijke smaken: een lekkere praliné, een caramel en diverse fruitsmaken. Dit zijn erkenbare smaken die klanten appreciëren. Alles wat met chocolade te maken heeft hebben we: repen, truffels, smeerpasta of een seizoensgebonden lekkernij zoals paaseitjes en Sinterklaas figuren. We zijn van plan om in de zomer ook ijstruffels aan te bieden.’
Pieter vult aan: ’Zelfs voor gepersonaliseerde pralines kan men bij ons terecht. Bedrijven willen als reclameartikel, een gepersonaliseerde praline met hun logo? Of een praline met de foto van een jarige of pasgeborene? Wij creëren het.’
Chocolate Bites
Kerkstraat, 25-27 9190 Stekene
chocolatebites@gmail.com
0479 36 34 68
Quote:
‘De vullingen kennen zeer toegankelijke smaken: een lekkere praliné, een caramel en diverse fruitsmaken. Dit zijn erkenbare smaken die klanten appreciëren.’
Manon Vaerewyck & Pieter Argeerts