Heb je ooit al eens willen keuvelen met een boek? AI.T.WINS maakt dat mogelijk met artificiële intellegentie. En meer, veel meer.
‘Heb jij er al bij stilgestaan dat een boek lineair is opgebouwd: tijdens het lezen wordt je doorheen het verhaal geleid in de volgorde die de auteur heeft gekozen. Maar misschien wil je dat helemaal niet? Misschien wil je juist een andere invalshoek, of wil je sneller gericht informatie uit het boek absorberen?’ opent Carl Danneels.
Enter AI.T.WINS (https://www.aitwins.eu), het jonge bedrijf van Carl waarin artificiële intelligentie wordt ingezet om online digitale tweelingen te maken van … menselijke kennis en ervaringen.
Digitale tweelingen?
‘Dankzij artificiële intelligentie kan je een chatbot maken, gekoppeld aan een website, die autonoom en interactief vragen beantwoordt. Indien goed gemaakt is het werkelijk een digitale kopie van de verzamelde kennis in een boek, of van een persoon, of van een bedrijf, … AI.T.WINS zet volop in op dit soort chatbots met de klemtoon op informatieverstrekking.’
Carl schreef eerder als Agile en innovatiemanager het boek ‘Living the Agile Way’. Dit boek werkte hij om naar de interactieve chatbot PAIA (Personal Agility Intelligent Assistant – https://www.aitwins.eu/cases/case-PAIA). ‘Je kan nu effectief met mijn boek spreken. En ik merkte dat ik hiermee een heel nieuw lezerspubliek aanboorde.’
Een andere verwezenlijking is een digitale tweeling van voormalig eerste Minister van België, Mark Eyskens, met de tongue-in-cheek naam MAIK (http://www.eyskensiana.com/). ‘Bij een speciale gelegenheid raakte ik in gesprek met Mark en stelde hem de vraag ‘wat hij nog wilde meemaken in zijn leven?’ Hij antwoorde dat hij ervan droomde ooit een gesprek met Plato of Einstein te kunnen voeren. Dankzij een prototype AI chatbot waar ik aan werkte, gebaseerd op historische figuren, kon ik hem die ervaring geven. Dat bracht de bal aan het rollen en een tijd later maakte ik voor Mark de MAIK chatbot, op basis van onder andere zijn gepubliceerde biografie, gesprekken en interviews.’
Kwaliteit bronmateriaal
‘Ik merk een toenemende vraag naar dit soort technologie. Gelijkaardig aan een autobiografie willen mensen een intellectuele erfenis nalaten. Van opinieleiders tot de grootouder die na de dood een stem wil nalaten aan de kleinkinderen. Daarbij is het natuurlijk heel belangrijk om te waken over de kwaliteit van het bronmateriaal dat is gebruikt om de digitale tweeling te bouwen. Een goeie chatbot moet ook zeggen wanneer een vraag ongepast is en … kunnen toegeven dat die iets niet weet en doorverwijzen (bijvoorbeeld naar de beheerder van de chatbot). AI.T.WINS ontwikkelde een unieke methodiek om de juiste informatiebronnen te bevragen en samen met de klant op te stellen. Dit vermijdt maximaal de bekende uitdagingen voor een artificieel intelligentie systeem, zoals hallucinaties (waarbij AI heel overtuigend foute informatie aanlevert nvdr).’
AI aanvaarden
‘De interpunctie in de bedrijfsnaam is niet onbelangrijk, want je kan die ook op een andere manier lezen: AI T(echnology) Wins. Want we moeten artificiële intelligentie aanvaarden, we kunnen er niet meer omheen. Zeker in de zakenwereld gaan mensen achterblijven of verliezen als ze deze technologie niet omarmen. AI.T.WINS onderscheidt zich in de KMO-markt door een lokale en persoonlijke service, met de garantie dat de investering in AI zal opbrengen. We bieden een gratis intake met ondersteuning om tot een eerste vruchtbaar resultaat te komen. Afhankelijk van de wensen van de klant, bieden we stapsgewijs meer en meer, tot lead management, customisatie, transitie naar eigen beheer van de chatbot of koppelingen naar andere IT systemen.’
‘Vanuit die overtuiging richt ik me dan ook meer naar ondernemers. Denk aan een bedrijf dat zijn hele productendatabank, met bijhorende productkennis, wil digitaliseren en aanbieden aan klanten via een AI chatbot. Beeld je in, deze chatbot werkt 24u/24u en is steeds onmiddellijk beschikbaar voor klanten. Het kan een geweldige toegevoegde waarde betekenen voor een bedrijf dat op zoek is naar manieren om zijn klanten nog meer van dienst te zijn.’
Quote:
‘Dankzij een AI chatbot van AI.T.WINS kan je met een boek spreken.’
Carl Daneels