Op 30 april 2024 werd meester Danny Van der Linden (62) op zijn laatste werkdag feestelijk ‘uitgezwaaid’ bij Gemeentelijke Basisschool Reynaerdijn in Kemzeke na een carrière van meer dan 40 jaar. Met zijn positieve ingesteldheid was Danny zeer geliefd bij leerlingen, collega’s en ouders.
‘Ik heb me nog geen moment verveeld. Twee dagen na mijn afscheid ben ik met mijn vrouw Myriam op vakantie geweest naar Zweden, we hebben vooral Stockholm en omstreken verkend. Nadien was ik nog op een seminarie met de directies van onze scholengemeenschap in Blankenberge en afgelopen weekend stonden er wandelingen op het programma in de buurt van het drielandenpunt in Vaals.’
Landmeter tijdens legerdienst
‘Na mijn opleiding tot leraar aan de Normaalschool in Sint-Niklaas kon ik al snel enkele maanden aan de slag bij GBS Reynaerdijn, in eerste instantie als vervangleerkracht in het tweede leerjaar. Nadien vervulde ik mijn legerdienst gedurende acht maanden in België en Duitsland. Door een samenloop van omstandigheden werd ik aangesteld als landmeter bij het Belgische leger in Lüdenscheid, al met al een mooie tijd.’
‘Na mijn legerdienst werd ik dan leerkracht in het derde leerjaar bij GBS Reynaerdijn in 1984. In de loop der jaren is er veel veranderd zowel wat betreft de lesinhoud, administratieve taken, gedrag van leerlingen, inspectie, enz. Er is meer druk dan vroeger met de focus op rapportage. In de beginjaren was er bijvoorbeeld nog tijd om een voorleesmoment in te lassen, maar dat kwam steeds meer in het gedrang. Anderzijds is er ook veel meer ondersteuning bijgekomen voor onder meer kinderen met gedrags- of taalproblemen.’
Duidelijkheid en structuur
‘Ik heb altijd gekozen voor een kordate en gestructureerde aanpak. Bij de start van het schooljaar maakte ik de leerlingen duidelijk wat de ‘spelregels’ waren. Dat schiep meteen duidelijkheid en de kinderen konden zich hierin goed vinden. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen behoefte hebben aan een herkenbaar ‘kader’. Het komt er dan op aan om deze lijn consequent vol te houden.’
Directeur en beleidsmedewerker
‘Zeventien jaar geleden, met de aanstelling van Gerry Maes als directeur, werd ik stafmedewerker van onze scholengemeenschap. Nadien werd ik benoemd tot parttime directeur en beleidsmedewerker. Mijn takenpakker was zeer uiteenlopend. Het betrof alle administratieve verplichtingen op het vlak van personeelsbeheer, lestijden, opvang, bewaking, lesrooster, communicatie met ouders, enz. De samenwerking met Gerry was fijn, het klikte perfect tussen ons. Bovendien stond de deur van ons directielokaal altijd open, iedereen kon met zijn problemen terecht. Iedere woensdag mocht ik bovendien nog zwemles geven aan de leerlingen van het eerste, tweede en derde leerjaar. Op die manier bleef ik in contact met de kinderen.’
Wandelclub De Smokkelaars
‘Myriam en ik zijn al sinds 1988 actief bij Wandelclub De Smokkelaars in Stekene. In 1991 werd mij gevraagd om in het bestuur te komen en sinds 2011 ben ik penningmeester. Momenteel tellen we 490 leden. Het waren er ooit meer, gelukkig krijgen we er steeds meer nieuwe leden bij. Naast onze eigen wandeltochten nemen De Smokkelaars ook deel aan wandelevenementen van andere clubs.’
‘Wandelen is pure ontspanning, mijn hoofd leegmaken, genieten van de rust en de natuur. Automatisch bouw je ook een goede conditie op. Ik wandelde de Dodentocht driemaal, ik zou nu toch wel extra moeten oefenen om het tot een goed einde te brengen. Een deel van mijn tijd besteed ik ook aan de controle van een onderdeel van de G.R.- route Waas- en Reynaertland, ik neem het traject Stekene – Hulst voor mijn rekening.’
‘Ik kijk met enige weemoed maar vooral ook met veel plezier terug op mijn tijd bij GBS Reynaerdijn. Het was een enorme luxe om vlakbij de school te wonen. Op mijn afscheidsfeest werd ik thuis opgehaald door de collega’s en wandelden we door de Habroekwijk naar school. Onderweg moest ik doosjes zoeken waarin vouchers zaten, helemaal in het teken van geocaching, nog een andere hobby van mij. Neen, van het zogenaamde ‘zwarte gat’ heb ik hoegenaamd geen schrik.’
Quote:
‘Bij de start van het schooljaar maakte ik de leerlingen duidelijk wat de ‘spelregels’ waren. Dat schiep meteen duidelijkheid en de kinderen konden zich hierin goed vinden.’
Danny Van der Linden