Jan De Maesschalck, gisteren nog in Humo en De Morgen, vandaag in De Gazet Van Stekene

Palpitations heette zijn tentoonstelling dit voorjaar in Brussel. Locatie: galeria Jaqueline Martins. Expo’s in Lissabon, Marseille, Phoenix-Arizona, ….aankopen door verzamelaars wereldwijd en musea in L.A., Dr. Guislain in Gent of MuZee te Oostende vertellen dat ‘onze Stekenaar’ niet van de minsten is. ‘Mijn werk heeft meer gereisd per vliegtuig of boot dan ik’, lacht Jan.

Welke weg ben jij gegaan?

Als student vond ik moeilijk mijn weg in het klassieke leercircuit. Gelukkig had ik begripvolle ouders en switchte vanaf mijn 15de naar de Antwerpse Academie. Succes valt niet uit de lucht. Kunstenaar zijn en ervan kunnen leven is niet vanzelfsprekend. Nog minder heden ten dage, er is zo overdonderend veel beeldmateriaal op sociale media. De opdracht is je eigen weg te vinden en jezelf trouw te blijven, een eigen universum te scheppen.’

‘Regelmatig werk is er gekomen na een vrije sollicitatie bij Humo. Ik had enkele cover-ontwerpen naar Guy Mortier gestuurd en mocht op gesprek komen. Dat gesprek was heel kort: ‘Ok, ik zie dat je goeie ideeën hebt, ik geef je een onderwerp: Maurice De Wilde én een verwijzing naar Kuifje want daarover zit een bijlage bij deze Humo. Deadline: 4 dagen. Succes!’

‘5 Mei 1988 verscheen deze opdracht als mijn eerste Humo-cover. Fier als een gieter kocht ik drie exemplaren, één extra voor mijn ouders, één voor mijn vrouw Chris die toen hoogzwanger was van Jaco, ons eerste kind. De kritisch-sociale onderwerpen, de ‘klik’ tussen mij en Guy Mortier deden de rest. Het was de start van een elf jaar durende samenwerking. In die beginjaren vielen enkele covers in de prijzen voor beste illustratie. Als zelfstandige breidde mijn werk zich uit naar kranten, met name de boekenbijlage in De Morgen, Het Standaardmagazine en het cultuurkatern in De Tijd , allen met wekelijkse JDM-prenten. Aldus leerde ik snel en beeldend werken in acryl op papier. De kortste deadline kreeg ik ooit om 11 uur ‘s avonds: tegen de volgende ochtend….Ik speelde het klaar. Die regelmatige opdrachten gaven me ook meer financiële zekerheid wat zeer welkom was. Momenteel werk ik rustiger in olie op doek of paneel. Aan de basis liggen nog steeds mappen met eigen of uitgescheurd fotomateriaal en schetsen of collagewerk.’

Zowel van wat ik in jouw werk zie als wat er in de pers over geschreven wordt komen dezelfde bewoordingen steeds terug. Verstilling, prettige eenzaamheid, alleen-zijn. Veel werken ademen iets dromerigs uit, ook melancholie en tristesse. Vooral een meesterlijke beheersing van het licht valt op. In je opdracht-werk zit vaak subtiele humor, een lach die niet cynisch of sarcastisch is maar tussenin, een grimlach, vrolijk maar toch wat pijnlijk tegelijk. In de vele boekcovers die je maakte slaag je er feilloos in de essentie van het verhaal in één afbeelding weer te geven.

Bij je laatste tentoonstelling word je moeiteloos in één adem genoemd met Tuymans en Borremans, hedendaagse Belgische top. Toch blijf je daar heel bescheiden onder?

‘Mijn werk moet spreken voor mij en ik leg de lat hoog. Het dromerige en melancholische zijn elementen die er blijkbaar steeds insluipen. Tegelijkertijd is eenzaamheid eigen aan het werk als kunstenaar. Heel veel tijd ben je alleen in je atelier. Maar dat is ook een noodzaak, een voorwaarde om kunst te laten ontstaan. De zelfgekozen eenzaamheid is nodig om een eigen wereld te creëren. Ik heb dat wel moeten leren hoor, het is iets waar ze je in de academie niet genoeg op voorbereiden.’

Ondertussen ben je internationaal bekend?

‘Galerij Zeno-X in Antwerpen was de springplank. Frank Demaegd, de zaakvoerder gaf me de kans. Hij maakte geen onderscheid tussen illustratie en vrij kunstwerk, wat uitzonderlijk is in die wereld. Voor hem moest een kunstenaar geen kermiskoersen blijven rijden maar internationaal gaan. Een leuke anekdote: In 2002 exposeerde ik in het gemeentehuis van Stekene. Tegelijk nam Zeno-X voor de eerste keer deel aan een gerenommeerde kunstbeurs in Amerika. Paniekerig telefoontje uit New York: ‘Jan, je bent daar toch niets aan het verkopen hé? Want ik ben hier net ook van die werken van je aan het verkopen via scherm…de belangstelling is groot.’

‘2014 was een sleuteljaar, een duo tentoonstelling met foto’s van Anton Corbijn liet een groter publiek ook mijn werk ontdekken. Na de recente sluiting van Zeno-X zit ik nu bij Jaqueline Martins, pas nog gefusioneerd en nu onder naam Martins en Montero met vestiging in Brussel en São Paulo-Brazilië.

Vrouwen…ze zijn zo mooi meneer…Het Crammerockmeisje dat jaarlijks de affiche siert is bij veel Stekenaars bekend, het blondje met een ‘kramme’ in een haarlok gevlochten. Vrouwen figureren vaak in je werk. Meestal heel sensueel, soms erotisch, bijna altijd omgeven door een sluier van mysterie. Het roept bij mij de songtekst op van Kevin Ayers :

May I sit and stare at you for a while? I’d like the company of your smile. You don’t have to say a thing. You’re the song without the sing….

Nog een laatste woordje over naar kunst kijken:

‘Het valt mij op hoe stereotiep mensen naar kunst kijken in musea als slaaf van hun audiogids die hen stuurt in het werk met details of fait-divers over het leven van de kunstenaar. Ze merken dan nog amper of het schilderij hen raakt of niet. Alsook de smartphone fotografie, ze hebben het werk op zak maar vergeten dat het lichtgevend prentje mijlenver staat van het origineel kleurpalet.’

Quote:

‘Het valt mij op hoe stereotiep mensen naar kunst kijken in musea als slaaf van hun audiogids die hen stuurt in het werk met details of fait-divers over het leven van de kunstenaar.’

Jan De Maesschalck

Meer nieuws in deze categorie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
Cookies settings
Accepteren
Weigeren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
Save settings
Cookies settings