Belgen zijn geboren met een baksteen én een auto in hun maag. Die laatste is een rijdende rekening, die misschien wel overbodig is. Wij deden de test!
Nadenken kan nooit kwaad. Veel gezinnen betalen zich blauw aan een (tweede) wagen die meer stilstaat dan rijdt. Na de aanschaf van een auto met bijhorende BIV (Belasting op Inverkeersstelling) komen de jaarlijkse kosten (wegentaks, verzekering, onderhoud) en wanneer er iets kapot is, krijg je ook nog een flinke herstellingsfactuur onder je neus geduwd. Het kan anders. Maar daarvoor moeten we onze knop even omdraaien, en ons de vraag stellen: hebben we die (tweede) auto wel echt nodig? Is het sop de kool waard? Kan het anders?
Twee elektrische Renaults
In Stekene staan er sinds 2021 twee elektrische deelwagens bij evenveel laadpalen. De ene, een kleine Renault Zoe, staat voor het gemeentehuis in de Dorpsstraat. De tweede, een ruime Renault Kangoo, vind je bij de Sportstek in de Nieuwstraat. De Kangoo is een ideale wagen om veel boodschappen in te laden. Of veel exemplaren van de Gazet van Stekene.
Kan zo’n deelwagen een klimaatvriendelijk en vooral goedkoop alternatief zijn voor je (tweede) wagen? Wij deden de test en brachten Gazetten rond met de Kangoo!
De app
In tegenstelling tot andere deelautosystemen betaal je bij Autopartnersshare géén abonnementsgeld. Je betaalt enkel (h)uurgeld voor het gebruik van de wagen, vermeerderd met een kilometertarief (dat was op zaterdag 7 maart: 0,266 euro/km). De firma heeft wagens in tien Wase gemeenten.
Eerst dien je de SHARE Mobility App te downloaden en je te registreren. Daartoe heb je je identiteitskaart, een kredietkaart en een kaartlezer nodig. Ook je rijbewijs moet in de app, wat gebeurt door de kaart te fotograferen. We ondervonden hierbij toch wat stroefheid in gebruik. Maar eenmaal je geregistreerd bent, begint het comfort!
Boek vooraf je rit. Dat kan lang of kort van tevoren. Je opent de app, kijkt of de wagen beschikbaar is wanneer jij wil rijden, en duidt aan van wanneer tot wanneer je hem wil gebruiken. De minimumduurtijd is 1 uur.
1 minuut voor de vertrektijd verschijnt in de app een ‘knop’ waarmee je de wagen kan openen. Dan moet je nog even aan de slag. Zo dien je aan te geven of de auto van binnen en van buiten proper is. Vervolgens krijg je schermen waarbij je van de vier hoeken van de wagen een foto moet maken. Zo is er later geen discussie over wie de eventuele schade heeft veroorzaakt.
De sleutel van de deelauto bevindt zich in het handschoenenkastje, waarin ook nog een ‘kaart’ zit om de laadpaal te verwittigen dat hij de stekker mag loslaten. Voor wie een en ander niet duidelijk is: er is ook een handleiding aan boord. De tijd die je in al deze formaliteiten stopt, bedraagt zo’n vijf minuten. Daarna kan je rijden!
Onze ervaring
Wij reden dus enkel met de elektrische Renault Kangoo. Deze wagen rijdt prima. Hij heeft een actieradius van een kleine 200 kilometer. Meer dan genoeg voor boodschappen of een ritje naar vrienden in de buurt. De ruime laadruimte van deze auto wordt verveelvoudigd wanneer je de achterbank neerklapt. Dan krijg je de mogelijkheden van een kleine camionet.
Enwakosta?
We huurden de Kangoo voor 2 uren en reden in totaal 37 kilometers. De factuur belandde automatisch in onze e-mail en bedroeg 17,84 euro. Dat geld ging al even automatisch van onze rekening. Handig, makkelijk. En eigenlijk helemaal niet duur.
Onze conclusie
Heb je een (tweede) wagen slechts nu en dan nodig, dan is elektrisch autodelen ideaal: zorgeloos, goedkoop én klimaatvriendelijk. We raden wel aan om de wagen vóór gebruik toch écht te inspecteren, want de gebruiker voor ons had duidelijk zijn hond na een modderige wandeling zonder bescherming op de achterbank gelaten. Respectloos en jammer.