Elektrisch autodelen: toch iets voor jou?

Belgen zijn geboren met een baksteen én een auto in hun maag. Die laatste is een rijdende rekening, die misschien wel overbodig is. Wij deden de test!

Nadenken kan nooit kwaad. Veel gezinnen betalen zich blauw aan een (tweede) wagen die meer stilstaat dan rijdt. Na de aanschaf van een auto met bijhorende BIV (Belasting op Inverkeersstelling) komen de jaarlijkse kosten (wegentaks, verzekering, onderhoud) en wanneer er iets kapot is, krijg je ook nog een flinke herstellingsfactuur onder je neus geduwd. Het kan anders. Maar daarvoor moeten we onze knop even omdraaien, en ons de vraag stellen: hebben we die (tweede) auto wel echt nodig? Is het sop de kool waard? Kan het anders?

Twee elektrische Renaults

In Stekene staan er sinds 2021 twee elektrische deelwagens bij evenveel laadpalen. De ene, een kleine Renault Zoe, staat voor het gemeentehuis in de Dorpsstraat. De tweede, een ruime Renault Kangoo, vind je bij de Sportstek in de Nieuwstraat. De Kangoo is een ideale wagen om veel boodschappen in te laden. Of veel exemplaren van de Gazet van Stekene.

Kan zo’n deelwagen een klimaatvriendelijk en vooral goedkoop alternatief zijn voor je (tweede) wagen? Wij deden de test en brachten Gazetten rond met de Kangoo!

De app

In tegenstelling tot andere deelautosystemen betaal je bij Autopartnersshare géén abonnementsgeld. Je betaalt enkel (h)uurgeld voor het gebruik van de wagen, vermeerderd met een kilometertarief (dat was op zaterdag 7 maart: 0,266 euro/km). De firma heeft wagens in tien Wase gemeenten.

Eerst dien je de SHARE Mobility App te downloaden en je te registreren. Daartoe heb je je identiteitskaart, een kredietkaart en een kaartlezer nodig. Ook je rijbewijs moet in de app, wat gebeurt door de kaart te fotograferen. We ondervonden hierbij toch wat stroefheid in gebruik. Maar eenmaal je geregistreerd bent, begint het comfort!

Boek vooraf je rit. Dat kan lang of kort van tevoren. Je opent de app, kijkt of de wagen beschikbaar is wanneer jij wil rijden, en duidt aan van wanneer tot wanneer je hem wil gebruiken. De minimumduurtijd is 1 uur.

1 minuut voor de vertrektijd verschijnt in de app een ‘knop’ waarmee je de wagen kan openen. Dan moet je nog even aan de slag. Zo dien je aan te geven of de auto van binnen en van buiten proper is. Vervolgens krijg je schermen waarbij je van de vier hoeken van de wagen een foto moet maken. Zo is er later geen discussie over wie de eventuele schade heeft veroorzaakt.

De sleutel van de deelauto bevindt zich in het handschoenenkastje, waarin ook nog een ‘kaart’ zit om de laadpaal te verwittigen dat hij de stekker mag loslaten. Voor wie een en ander niet duidelijk is: er is ook een handleiding aan boord. De tijd die je in al deze formaliteiten stopt, bedraagt zo’n vijf minuten. Daarna kan je rijden!

Onze ervaring

Wij reden dus enkel met de elektrische Renault Kangoo. Deze wagen rijdt prima. Hij heeft een actieradius van een kleine 200 kilometer. Meer dan genoeg voor boodschappen of een ritje naar vrienden in de buurt. De ruime laadruimte van deze auto wordt verveelvoudigd wanneer je de achterbank neerklapt. Dan krijg je de mogelijkheden van een kleine camionet.

Enwakosta?

We huurden de Kangoo voor 2 uren en reden in totaal 37 kilometers. De factuur belandde automatisch in onze e-mail en bedroeg 17,84 euro. Dat geld ging al even automatisch van onze rekening. Handig, makkelijk. En eigenlijk helemaal niet duur.

Onze conclusie

Heb je een (tweede) wagen slechts nu en dan nodig, dan is elektrisch autodelen ideaal: zorgeloos, goedkoop én klimaatvriendelijk. We raden wel aan om de wagen vóór gebruik toch écht te inspecteren, want de gebruiker voor ons had duidelijk zijn hond na een modderige wandeling zonder bescherming op de achterbank gelaten. Respectloos en jammer.

Meer nieuws in deze categorie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
Cookies settings
Accepteren
Weigeren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
Save settings
Cookies settings