Te weinig laadpalen!

OF we het leuk vinden of niet, elektrische mobiliteit is de toekomst. Alleen lijkt de gemeente Stekene daar slechts mondjesmaat in mee te willen gaan…

Het stond een tijdje geleden in de kranten: de Belgische huishoudens bezitten gemiddeld 1,06 auto’s. Sint-Niklaas zit daar met 1,02 net onder. In Stekene gaan ze er vlot over: 1,26 wagens gemiddeld per huishouden. Meer zelfs: 121 alleenwonende Stekenaars hebben meer dan 1 auto! Autobezit heeft niet alleen een impact op mobiliteit (files, parkeerproblemen, verkeersagressie…), het is ook stilaan een ramp voor milieu en klimaat. Elektrificatie zou een deel van dat probleem kunnen oplossen. Steden en gemeenten kunnen hierin een voortrekkersrol spelen. Want elektrische auto’s worden opgeladen aan laadpalen, en als gemeenten die niet voorzien, moedigen zij de elektrificatie van de wagens op hun grondgebied niet aan, natuurlijk.

Laadpalencrisis

Wie op de website van Stekene de woorden ‘laadpaal’ of ‘laadpalen’ krijgt géén hits. Nul. Om over volledige en correcte info te beschikken over laadpalen, bel ik schepen Pieter de Witte. Hij rijdt op dat moment met de auto ergens in Nederland. De schepen van Milieu en Klimaat en Energie staat me vriendelijk te woord, maar het regent, de communicatie is moeilijk en hij beschikt in zijn eigen auto niet over de nodige gegevens. De volgende dag krijg ik een mail met antwoord op al mijn vragen. Het totale aantal (semi-)publieke laadpalen in Stekene bedraagt 27 stuks. Dat lijkt redelijk veel. Maar 4 ervan zijn gewoon publieke laadpalen van Allego. 8 ervan zijn semipublieke palen, die door bedrijven of particulieren zijn opengesteld voor derden. Dit doen ze om hun eigen accommodatie fiscaal gunstig te maken. Er zijn ook nog 2 snelladers op carpoolparkings Burchtakker en Westakker. De overige 13 zijn laadpalen die de gemeente Stekene zelf, in samenwerking met Fluvius, laten installeren heeft door Engie. Van die 13 heeft er ééntje een probleem met de locatie en zijn er 3 nog niet actief.

Anders gesteld: gemeente Stekene heeft tot nu toe zelf voor nauwelijks 9 operationele laadpalen gezorgd. Hiermee stimuleer je elektrisch rijden niet echt. De overheid schat voor Stekene de lokale behoefte aan laadpalen voor 2025 in op 104 (semi-)publieke exemplaren. Er zijn er nu, áls ze allemaal geïnstalleerd geraken én werken, 27…

Stekene beschikt over een gemeentelijk wagenpark van 40 stuks. Daarvan zijn 3 wagens elektrisch en 4 rijden op CNG (aardgas, dus wel fossiel).

‘Recentelijk bestelde de gemeente een nieuwe bestelwagen,’ zegt schepen De Witte, ‘maar dat is geen elektrische geworden, want we leggen de aanschafkost natuurlijk mee in de weegschaal.’ Dat geld dé norm is, en woorden als milieu en klimaat in deze context helemaal niet vallen, is toch ronduit teleurstellend.

Privé?

Tenslotte pols ik nog hoe het met het College van Burgemeester en Schepenen zelf zit: rijdt iemand van hen elektrisch? Burgemeester Stany De Rechter reageert: ‘Ik rijd nog niet elektrisch. Op het ogenblik van de laatste aankoop was de actieradius van elektrische wagens onvoldoende en waren er ook nog niet voldoende laadpunten. Momenteel is de wagen nog te jong om er afstand van te doen. Maar de volgende aankoop zal bij leven en welzijn wellicht elektrisch worden.’

Schepen Gunter Van Campenhout laat weten: ‘Mijn dieselwagen is 10 jaar oud, maar nog niet aan vervanging toe. De volgende wordt wellicht elektrisch.’ Schepen Kris Van Duyse meldt: ‘Ik rij met een firmawagen op benzine. Hij is nu 4 jaar oud en wordt vermoedelijk volgend jaar vervangen. Alle nieuw aangekochte wagens in onze firma zijn standaard elektrische wagens. Mijn echtgenote rijdt hybride benzine/elektrisch. Persoonlijk vind ik de elektrische wagens voor Jan Modaal nog te duur. Elektrisch fietsen doe ik wel!’

Schepen Grietje Cortebeek beaamt: ‘Ook ik rij elektrisch met de fiets. Ik heb op dit moment een klassieke wagen die nog te jong is om weg te doen. Binnen een jaar of drie is een elektrische wagen verder ontwikkeld naar radius. Hij zal verder kunnen rijden en nog beter ontwikkeld zijn. Ik hoop dat hij tegen dan betaalbaarder zal zijn.’

Ook schepen Pieter De Witte zit op die lijn: ‘Mijn auto is zeven jaar en nog niet aan vervanging toe. Wanneer het zover komt, zal ik elektrisch in de weegschaal leggen ten opzichte van een wagen op fossiele brandstoffen. De totale kost over de levensduur zal daar een belangrijke factor in zijn.’

Jammer genoeg neemt geen enkele van de politici de woorden klimaat en/of milieu in de mond als argument om, met het oog op de toekomst van onze kinderen, toch (eerder) op elektrisch over te schakelen…

Meer nieuws in deze categorie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
Cookies settings
Accepteren
Weigeren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
Save settings
Cookies settings