OF we het leuk vinden of niet, elektrische mobiliteit is de toekomst. Alleen lijkt de gemeente Stekene daar slechts mondjesmaat in mee te willen gaan…
Het stond een tijdje geleden in de kranten: de Belgische huishoudens bezitten gemiddeld 1,06 auto’s. Sint-Niklaas zit daar met 1,02 net onder. In Stekene gaan ze er vlot over: 1,26 wagens gemiddeld per huishouden. Meer zelfs: 121 alleenwonende Stekenaars hebben meer dan 1 auto! Autobezit heeft niet alleen een impact op mobiliteit (files, parkeerproblemen, verkeersagressie…), het is ook stilaan een ramp voor milieu en klimaat. Elektrificatie zou een deel van dat probleem kunnen oplossen. Steden en gemeenten kunnen hierin een voortrekkersrol spelen. Want elektrische auto’s worden opgeladen aan laadpalen, en als gemeenten die niet voorzien, moedigen zij de elektrificatie van de wagens op hun grondgebied niet aan, natuurlijk.
Laadpalencrisis
Wie op de website van Stekene de woorden ‘laadpaal’ of ‘laadpalen’ krijgt géén hits. Nul. Om over volledige en correcte info te beschikken over laadpalen, bel ik schepen Pieter de Witte. Hij rijdt op dat moment met de auto ergens in Nederland. De schepen van Milieu en Klimaat en Energie staat me vriendelijk te woord, maar het regent, de communicatie is moeilijk en hij beschikt in zijn eigen auto niet over de nodige gegevens. De volgende dag krijg ik een mail met antwoord op al mijn vragen. Het totale aantal (semi-)publieke laadpalen in Stekene bedraagt 27 stuks. Dat lijkt redelijk veel. Maar 4 ervan zijn gewoon publieke laadpalen van Allego. 8 ervan zijn semipublieke palen, die door bedrijven of particulieren zijn opengesteld voor derden. Dit doen ze om hun eigen accommodatie fiscaal gunstig te maken. Er zijn ook nog 2 snelladers op carpoolparkings Burchtakker en Westakker. De overige 13 zijn laadpalen die de gemeente Stekene zelf, in samenwerking met Fluvius, laten installeren heeft door Engie. Van die 13 heeft er ééntje een probleem met de locatie en zijn er 3 nog niet actief.
Anders gesteld: gemeente Stekene heeft tot nu toe zelf voor nauwelijks 9 operationele laadpalen gezorgd. Hiermee stimuleer je elektrisch rijden niet echt. De overheid schat voor Stekene de lokale behoefte aan laadpalen voor 2025 in op 104 (semi-)publieke exemplaren. Er zijn er nu, áls ze allemaal geïnstalleerd geraken én werken, 27…
Stekene beschikt over een gemeentelijk wagenpark van 40 stuks. Daarvan zijn 3 wagens elektrisch en 4 rijden op CNG (aardgas, dus wel fossiel).
‘Recentelijk bestelde de gemeente een nieuwe bestelwagen,’ zegt schepen De Witte, ‘maar dat is geen elektrische geworden, want we leggen de aanschafkost natuurlijk mee in de weegschaal.’ Dat geld dé norm is, en woorden als milieu en klimaat in deze context helemaal niet vallen, is toch ronduit teleurstellend.
Privé?
Tenslotte pols ik nog hoe het met het College van Burgemeester en Schepenen zelf zit: rijdt iemand van hen elektrisch? Burgemeester Stany De Rechter reageert: ‘Ik rijd nog niet elektrisch. Op het ogenblik van de laatste aankoop was de actieradius van elektrische wagens onvoldoende en waren er ook nog niet voldoende laadpunten. Momenteel is de wagen nog te jong om er afstand van te doen. Maar de volgende aankoop zal bij leven en welzijn wellicht elektrisch worden.’
Schepen Gunter Van Campenhout laat weten: ‘Mijn dieselwagen is 10 jaar oud, maar nog niet aan vervanging toe. De volgende wordt wellicht elektrisch.’ Schepen Kris Van Duyse meldt: ‘Ik rij met een firmawagen op benzine. Hij is nu 4 jaar oud en wordt vermoedelijk volgend jaar vervangen. Alle nieuw aangekochte wagens in onze firma zijn standaard elektrische wagens. Mijn echtgenote rijdt hybride benzine/elektrisch. Persoonlijk vind ik de elektrische wagens voor Jan Modaal nog te duur. Elektrisch fietsen doe ik wel!’
Schepen Grietje Cortebeek beaamt: ‘Ook ik rij elektrisch met de fiets. Ik heb op dit moment een klassieke wagen die nog te jong is om weg te doen. Binnen een jaar of drie is een elektrische wagen verder ontwikkeld naar radius. Hij zal verder kunnen rijden en nog beter ontwikkeld zijn. Ik hoop dat hij tegen dan betaalbaarder zal zijn.’
Ook schepen Pieter De Witte zit op die lijn: ‘Mijn auto is zeven jaar en nog niet aan vervanging toe. Wanneer het zover komt, zal ik elektrisch in de weegschaal leggen ten opzichte van een wagen op fossiele brandstoffen. De totale kost over de levensduur zal daar een belangrijke factor in zijn.’
Jammer genoeg neemt geen enkele van de politici de woorden klimaat en/of milieu in de mond als argument om, met het oog op de toekomst van onze kinderen, toch (eerder) op elektrisch over te schakelen…