Schoolmoe

Papa Bob vertelde hoe zijn zoon erg ‘moe’ werd van het zitten op schoolbanken. En hoe ze hun eigen weg hebben gevonden om zoonlief optimaal te laten leren. Thuis, ver weg van die schoolbanken.

Ik zie ze in m’n praktijk regelmatig passeren: ze willen (lees: kunnen) niet meer naar school. Geprangd tussen hun eigen behoeften en de verwachtingen van ouders, school, maatschappij. Geklemd tussen schip en wal. Zoekend naar oplossingen, soms van de regen in de drup. Vol verwachting of soms met de moed der wanhoop nemen ze contact op.

Ouders hopen dat ik hun kind kan helpen om blijer naar school te gaan. Netjes met de schooltas op de rug, zoals het hoort en bij de meesten ook gaat. Al meer dan 100 jaar lang … absorberen, reproduceren, …  leren.

Ik hoop op mijn beurt dat ik het kind gewoon blij kan maken. En sterker. Zodat het dichter bij zichzelf staat. Meer in contact met wie het écht is en wat het écht nodig heeft. En moediger ook. Meestal lukt dat en keren ze terug naar de klas.

Af en toe resulteert mijn interventie in ‘NIET terug naar school’. Want de kloof tussen ‘behoeften’ en ‘verwachtingen’ blijkt soms net iets te groot.

Het is een struggle voor velen: dat schoolgaan. De schoolbanken zijn de laatste eeuw niet veel veranderd. De kinderen des te meer. En dan wringen er wel wat schoentjes. Stil zijn en luisteren: het wordt steeds moeilijker.

Social media: een zegen voor wie zich fijne vrienden heeft. Een vloek voor wie kwetsbaard is en worstelt met dat sociale gedoe. Dan blijven pesters je achtervolgen tot thuis.

De speelplaats: voor de meesten dé plek om lekker te spelen, maar ook dé plek waar venijn, ruzie, discriminatie, … vrij spel heeft. En verwachten dat de toezichters daar alle conflicten kunnen vermijden … da’s onmogelijk. De rugzakjes: moeilijke thuissituaties, speciale karaktertjes, trauma’s, armoede, … dat heeft een impact op kinderen. En hun leervermogen. En hun gedrag. En ja … de ‘schermpjes’: daar kunnen we niet onderuit. Dus ja … zo is ‘gewoon blij naar school gaan’ niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Eerst komt er weerstand. Angst. Worst-case-scenario’s borrelen op. Tot je voelt: het is buigen of barsten. Blij of ongelukkig? School-leren of thuis-leren?

En eens de beslissing valt, is het veel gedoe om alles te regelen, om aan leermateriaal te geraken, om het kind tot leren te brengen, om je weg hierin te vinden.

Dus hoedje af voor iedereen die de sprong waagt om thuis te leren. Uit vrije keuze of noodzaak. Een medaille voor al die ouders die het engagement met hun kinderen aangaan voor thuis onderwijs. Een dikke duim voor de studenten, vrijwilligers, leerkrachten-op-rust die zorgen voor bijlessen …

Ik zou het niet kunnen, denk ik dan. Hoewel ik graag mijn eigenzinnige ding doe, ben ik stiekem wel blij dat mijn kids op school gewoon mee zijn.

Er wordt hier wel eens geklaagd en gezaagd, maar we passen nog net in het ‘boekenwijsheid’-systeem. Verouderd, ondanks high-tech it-snufjes en bevlogen leerkrachten.

Al droom en hoop ik dat ons onderwijssysteem zich toch snel wil wagen aan échte vernieuwing. Er is immers nood aan een heuse (r)evolutie wil je ieder kind mee krijgen in onze scholen. Een stapje met een keer. Je weet wel: golfjes in het water tot er een tsunami van verandering ontstaat. Dat heeft het onderwijs nodig om van dat schoolmoe af te geraken.

Maar tot dan … neem ik mijn hoedje af voor alle papa Bob’s in de wereld.

En maak ik met wat Erika-magie zoveel mogelijk schoollopende hartjes blij.

Druppeltjes-gewijs. Alle beetjes helpen, zei de mug, en ze plaste in zee.

Meer nieuws in deze categorie

Opvoeden anno 2023

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
Cookies settings
Accepteren
Weigeren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
Save settings
Cookies settings