FREDDY De Mulder (67) uit het Riet werd onlangs verkozen als nieuwe voorzitter van FEBIAC, de federatie van de auto- en tweewielerindustrie in België en het Groothertogdom Luxemburg. Bij FEBIAC was men op zoek naar een ‘verzoeningsfiguur en people manager’ in een periode van een historische transitie. ‘Alleen inzetten op elektrische wagens zou een verkeerd signaal zijn.’
Freddy De Mulder is licentiaat economie met een zeer ruime ervaring in de automobielsector, met name bij GM en Opel Europe waar hij de sales- en marketingactiviteiten in de Benelux en verschillende andere Europese markten aanstuurde. Tussen 2004 en 2007 was hij tevens CEO van de Opel-fabriek in Antwerpen.
‘Ik heb een zeer intens beroepsleven gekend, werkte onder grote druk, maar altijd vanuit een bijzondere gedrevenheid. Vanuit verschillende hoeken kreeg ik het signaal om het rustiger aan te pakken maar mijn drive was te groot. Toen ik 55 was beloofde ik hier aan deze tafel aan mijn vrouw en kinderen om te stoppen met werken op mijn 60ste verjaardag. Uiteindelijk hield ik het iets vroeger voor bekeken omwille van de immense druk zowel op mijn familie als mijn gezondheid.’
Ondernemers voor ondernemers
‘Ik trok me op aan het idee om meer tijd door te brengen met mijn gezin, om meer te kunnen sporten en vooral ook om me te kunnen inzetten voor goede doelen. Zo kwam ik toevallig op het spoor van ‘Ondernemers voor Ondernemers’ (OVO), een organisatie die duurzaam ondernemerschap versterkt in Afrikaanse landen waaronder Uganda, Rwanda, Benin, Senegal en Tanzania. OVO zoekt hiervoor Belgische ondernemers, bedrijven en investeerders die projecten ondersteunen met expertise en middelen. Naast drie beroepskrachten kan OVO rekenen op een 100-tal vrijwilligers. We helpen beloftevolle jonge ondernemers met het opmaken van een businessplan, coaching en financiering. Ik ben nog steeds actief bij OVO, ervaar de organisatie als een godsgeschenk waar ik mijn passie voor ondernemen en sociaal engagement kan combineren.’
Strategie uitstippelen
‘Enkele maanden geleden kwam vanuit FEBIAC de vraag of ik voorzitter van de Raad van Bestuur wou worden. Ik stemde niet meteen toe ook al omdat mijn vroegere netwerk niet meer relevant was. Maar uiteindelijk heb ik mijn fiat gegeven voor een termijn van twee mandaten van drie jaar. Opgeteld zullen mijn activiteiten binnen FEBIAC zowat 30% van mijn tijd opslorpen, dat is al met al nog te overzien. Als voorzitter van de Raad van Bestuur stippel ik mee de strategie uit van de organisatie. FEBIAC telt 120 leden onder wie auto-importeurs en dealers maar ook carrosserie- en motorfietsfabrikanten, en leasing- en verhuurbedrijven.’
Gezonde mobiliteit
‘Mobiliteit heeft uiteraard te maken met nieuwe technologieën waaronder elektrische aandrijving of waterstof. Misschien zitten er in de toekomst nog wel andere technologieën in de pijplijn. We moeten ons de vraag stellen of alleen inzetten op elektrische auto’s wel de juiste strategie is en of we ook nog het gebruik van fossiele brandstoffen aanhouden?
‘Eén van de actuele knelpunten is de verhoogde vraag naar de elektriciteitscapaciteit: zullen er genoeg verdeelcentra en laadpalen beschikbaar zijn? Momenteel zien we een markt met twee snelheden: de overgrote meerderheid van hybride/elektrische auto’s zijn bedrijfswagens, de aankoop door particulieren is nog minimaal, circa 10%. Beschikbaarheid van voldoende elektriciteit en laadpalen kunnen op dat vlak voor een doorbraak zorgen. De overheid moet daarbij de installatie van laadpalen faciliteren, het huidige vergunningsbeleid moet versoepelen, dat is onze visie. De productie van auto’s met een elektrische aandrijving is nog steeds een dure aangelegenheid, op die manier blijft de aankoop beperkt voor wie het zich kan permitteren. Uiteindelijk zullen er toch kleinere modellen moeten ontwikkeld worden, Chinese en Amerikaanse constructeurs hebben dit al langer begrepen.’
Multimodaal verkeersbeleid
‘We delen met alle betrokkenen uit de industrie, regeringen, milieuorganisaties en anderen de visie op mobiliteit die duurzaam wordt. De grootste uitdaging is het verzekeren van een gezonde mobiliteit in het bereik van iedereen. Zo zie ik ook het samenkomen van mijn economische en sociale ervaringen uit zowel de autobranche als uit de sector van de ontwikkelingssamenwerking. Dit past allemaal bij elkaar in mijn rol bij FEBIAC.’
Quote:
‘De grootste uitdaging is het verzekeren van een gezonde mobiliteit in het bereik van iedereen.’
Freddy De Mulder