POLITIEWAGENS, brandweervoertuigen, MUG, het spreekt allemaal tot de verbeelding. Hopelijk hebt U ze zo weinig mogelijk nodig maar als het toch zover komt zijn ze gelukkig goed uitgerust. Mede dankzij Dias Firetrucks.
Gedelegeerd bestuurder Renaat De Smet maakt graag een uur van zijn kostbare tijd vrij voor een interview met de Gazet van Stekene. ‘De roots van de firma liggen bij de familie Dias in de Molenbergstraat maar die zijn niet meer in de zaak betrokken. Ruim twee jaar geleden heb ik de zaak overgenomen en nu hebben we onze werkplaats en kantoren in industriezone De Kleine Akker.’
Van Corona tot Oekraïne
‘De onderhandelingen waren al een tijdje lopende toen iedereen in maart 2020 in lockdown moest. Niemand kon op dat ogenblik inschatten dat de pandemie zo lang en hard zou toeslaan. Ik besloot toch om de overname door te zetten, ik weet niet of ik nu nog dezelfde keuze zou gemaakt hebben. Door Corona werd plots overal beknibbeld. Lopende projecten werden on hold gezet omdat de overheidsdiensten enorm veel geld hadden uitgegeven aan beschermingsmiddelen. Toen alles weer in orde leek ging de Ever Given dwarsliggen in het Suezkanaal waardoor heel veel leveringen vertragingen opliepen en dan kwam de oorlog in Oekraïne. Het lijkt nu alsof alle producten plots daar vandaan komen.’
Grote diversiteit
‘Onze opdrachten zijn zeer uiteenlopend, brandweer voertuigen, brandweermaterialen, politievoertuigen, gemeentedienst voertuigen en medische voertuigen zoals MUG en ambulances. In sommige gevallen levert de klant het voertuig aan en doen wij enkel de opbouw. Zo is er ook bv voor de politiewagens een centraal aankoopprogramma. De grote merken dienen één grote offerte in en zij kiezen dan ook de opbouwer. De politiezones kunnen dan via die centrale dienst hun voertuigen aankopen. De brandweerdiensten en medische diensten werken via rechtstreekse aanvraag of openbare aanbestedingen.
Kleine speler
‘In vergelijking met sommige van onze concullega’s zijn wij een eerder kleine speler. Dit begint stilaan verder uit te groeien naar het hele land en hopen binnen afzienbare tijd niet meer als kleine speler aanzien te worden.
Project doorlooptijd
‘Een deel van de opdrachten loopt via Europese aanbestedingen. Als je intekent op zo’n openbare aanbesteding moet je je prijzen 200 dagen garanderen. Als je dan eenmaal de bestelling hebt is er soms een leveringstermijn tot 15 maand van de voertuigen vooraleer we echt kunnen starten. Dit terwijl de offertes die ik krijg soms 1 tot 2 weken geldig zijn. Ik speel heel vaak voor bank’, zegt Renaat.
Steeds complexer
‘De uitrusting van de voertuigen wordt steeds complexer. Vooral in de elektronische componenten is er een permanente evolutie. Daarnaast wordt er nu vaker ingezet op hybride of elektrische wagens, hetgeen bijzondere aandacht voor het batterij management vraagt
Grote diversiteit
‘Er is een enorme diversiteit in de verschillende wagens. Alleen al voor de brandweer zijn er communicatie-, signalisatie- en duikersteamwagens. Wij specialiseren ons naast de politiewagens vooral daarop. Er zijn ook veel spelers op de Belgische markt, voor de bandweervoertuigen een viertal, bij de politiewagens zijn er dat makkelijk vijftien.
Certificaten – Attesten
Om dit alles te kunnen verwezenlijken dienen wij ook te beschikken over de nodige attesten en certificaten. Zo zijn wij ISO en COP (conformity of production) gecertifieerd. Elke wagen die afgewerkt is dient een COC (Certificate of Conformity) te bekomen om nadien op de openbare weg te kunnen toegelaten worden.
Dealership – verdeling
‘De grote brandweerwagens bouwen we niet meer zelf maar we zijn erkend invoerder van EMPL, een Oostenrijkse wereldspeler op dat gebied. Ik verwacht hier voor ons bedrijf een grote toekomst. Maar er zijn nog andere projecten die groeien, waar ik verder op dit moment nog geen info kan over vrijgeven, maar waar U ongetwijfeld nog zult van horen’, besluit Renaat.