Roger Heylen bestuurde 22 jaar lang de Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Een jongensdroom (m/v) aan 300 km/uur

AMSTERDAM Centraal, Antwerpen Centraal, Brussel Zuid, Paris Nord en alles daartussen was tussen 1995 en 2017 het werkterrein van Roger Heylen. Zelfs vijf jaar na zijn pensioen is de passie voor de job nog voelbaar en hang je aan zijn lippen.

‘Ik behaalde mijn diploma A3 elektriciteit en solliciteerde in 1973 voor de job van treinbestuurder bij de NMBS. In de middelbare school was ik niet de beste student maar nu moest er echt gestudeerd worden. Drie jaar aan een stuk telkens drie weken afwisselend theorie en praktijk. Tot ik uiteindelijk in 1976 mijn eerste dienst alleen reed. Toen werd je opgeleid voor 1 type locomotief, in mijn geval het type 59.’

Elektrisch

‘Aanvankelijk reed ik met de diesellocomotief zowel goederen- als reizigerstreinen. Reizigers richting Mol en Hasselt, goederen richting Montzen en Aken. In 1980 kwam ik in Antwerpen Centraal terecht en stapte ik over naar elektrische locomotieven. Midden de jaren 90 werd de TGV vanuit Parijs doorgetrokken richting Brussel en in november 1995 zochten ze kandidaten binnen de NMBS. Er waren 25 kandidaten voor 20 plaatsen maar ik was bij de gelukkigen.’

Dag en nacht studeren

‘Als je dacht dat het gewone examen van de NMBS een zware dobber was: dit was nog andere koek. Dag en nacht heb ik moeten studeren. De opleiding begon in januari 1996, inclusief de testen in de simulator die onwaarschijnlijk levensecht is. Op 2 juni 1996 zat ik voor het eerst echt in de stuurpost van de Thalys. Die opleiding was vooral gebaseerd op de signalisatie van de hogesnelheidslijnen. De Fransen waren de pioniers van de TGV en in België namen ze de Franse signalisatie over. Maar de Nederlanders vonden dat ze het warm water opnieuw moesten uitvinden en creëerden een eigen systeem.’

Stopmerkbord

‘De seinen op de gewone lijnen betekenen overal iets anders. Bij groen mag je in België op volle snelheid rijden, in Frankrijk moet je afremmen tot 160 km/u en in Nederland mag je maximum 40 en zo gaat dat voor alle kleurencombinaties. Op de hogesnelheidslijnen staan er geen seinen meer, daar krijg je alle informatie in de cabine. Daar staan wel die typische gele driehoeken, daar hebben ze een speciaal woord voor moeten bedenken: een stopmerkbord. Bedoeling is dat je aan zo’n bord stopt in plaats van aan een sein. Waarom ze dat dan niet op de gewone treinen doen? Tot 160 kilometer per uur kan je nog buiten kijken. Hou er ook rekening mee dat een Thalys bij 300 kilometer per uur ongeveer drie kilometer nodig heeft om tot stilstand te komen.’

Meester

‘Ik ben ruim 40 jaar machinist geweest en ik ben geen vier dagen tegen mijn goesting gaan werken.’ Het woord machinist doet denken aan de tijd dat er nog kolen moesten worden opgeschept. ‘Misschien wel, maar het wordt toch nog gebruikt, samen met treinbestuurder. In Nederland noemen ze ons zelfs meester. Vooral die laatste jaren waren echt boeiend, ook al moesten we elke drie jaar opnieuw examens afleggen. Telkens weer op en neer rijden tussen Amsterdam en Parijs. Maximum negen uur, dus moesten we vaak overnachten. Altijd alleen in de stuurpost en als ik dan toch eens met een collega meereed drukte ik automatisch ook elke 30 seconden met de voet op de dodemansknop. Maar na vijf jaar pensioen is dat voorbij’, lacht Roger.

Quote: ‘Ik ben geen vier dagen tegen mijn goesting gaan werken.’

Meer nieuws in deze categorie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
Cookies settings
Accepteren
Weigeren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
Save settings
Cookies settings