Ronde Tafel: troeven en opportuniteiten voor toerisme in Stekene

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email
Share on linkedin

STEKENE bezit heel wat mogelijkheden op toeristisch vlak: een prachtige natuur met bossen en water, diverse ontspanningsmogelijkheden, een rijk historisch verleden, talrijke wandel- en fietspaden, verblijfsaccommodatie… Gazet Van Stekene bracht een aantal spelers uit de sector en schepen voor citymarketing Gunter Van Campenhout samen, voor een boeiende Ronde Tafel over de opportuniteiten van Stekene als toeristische bestemming. De vergaderzaal van Restaurant Bienvenue in Kemzeke vormde het perfecte decor met een fonteintje op de achtergrond en heerlijke Marokkaanse muntthee…

Op welke manier verzorgen jullie de communicatie/marketing van jullie bedrijf?

Linda Schelfhout: “Communicatie verloopt vooral via mijn facebookpagina, ik beschik ook over een eigen website. Voorts deel ik flyers uit met alle mogelijke informatie over het aanbod van Linguida. Daarnaast neem ik regelmatig deel aan toeristische beurzen, binnenkort is er nog een beurs in Hotel Serwir in Sint-Niklaas. Publicaties in het tijdschrift ‘Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Waasland’ zorgen telkens weer voor de nodige aandacht.”

Nadia Geeraerd: “Bij ons spelen facebook en de website een belangrijke rol om nieuwe en bestaande klanten te informeren. We hebben ooit flyers rondgebracht in de omgeving maar dat was geen succes. Sporadisch adverteren we in lokale media en dat levert wel nieuwe klanten op.”

Marleen Van Broeck: “Wij maken eigenlijk heel weinig publiciteit rond onze camperplaats, ook al omdat het slechts een ‘nevenactiviteit’ is binnen het totale aanbod van Den Boerenhof. Wij merken dat de mond-aan-mond reclame zijn werk doet: camperaars vertellen over ons en op die manier krijgen we steeds weer nieuwe gasten over de vloer.”

Christophe Van Goethem: “Wij focussen vooral op Instagram en facebook, twee media die heel snel rondgaan. Je hoeft niet elke dag iets te posten, met nieuwe foto’s op regelmatige basis blijven wij in de kijker. Via Toerisme Waasland en Toerisme Oost-Vlaanderen halen we mooie publiciteit, ook reportages in Het Nieuwsblad en Gazet Van Stekene zorgden voor nieuwe impulsen. Via een spandoek die we ophangen bij festiviteiten krijgen mensen ook zin om eens bij ons langs te komen. Ook de mond-aan-mond reclame doet zijn werk.”

Hoe verloopt de samenwerking met de gemeente en de Toeristische Dienst?

Dieter Schamphelaere: “De start van ‘Vlotjes Genieten’ was voor ons een sprong in het duister. We hebben toen vooral contact gehad met de Toeristische Dienst, zij hebben ons op weg gezet naar de diensten van de Vlaamse Watermaatschappij. Voor wat betreft vergunningen en dergelijk is de gemeente Stekene in feite geen partner omdat onze vlotten in het water liggen en niet aan de kade. In het kader van het Reinaertjaar organiseerde de gemeente Stekene een vlottentocht en dat konden we ten zeerste waarderen.”

Marleen Van Broeck: “Voor onze vergunningen hebben wij de gemeente gecontacteerd, maar voor rest pluisden we zelf uit hoe alles in elkaar stak.”

Nadia Geeraerd: “Onze samenwerking met de gemeente is eerder beperkt, als ondernemers gaan wij uit van eigen sterkte. Met La Anea zijn we niet gelegen in het centrum van Stekene, daarom organiseren wij heel wat acties en evenementen om aandacht te trekken. De kerststalletjeswandeling in onze Kiekenhaag-wijk was daarvan een succesvol voorbeeld.”

Gunter Van Campenhout: “Vanuit de gemeente ondersteunen en begeleiden wij startende ondernemingen, uiteraard ook in de toeristische sector. We maken hen zoveel als mogelijk wegwijs op het vlak van vergunningen en dergelijke. Door al deze vragen bouwt de gemeente en de Toeristische Dienst ook knowhow op. De Toeristische Dienst is een heel kleine fractie binnen het gemeentelijk kader met nauwelijks 1,5 personen aan medewerkers. Dat is op zich zeer beperkt maar er lopen heel wat samenwerkingen via de intercommunales. We hebben eigenlijk te weinig mensen om deel te kunnen uitmaken van het grotere netwerk.”

Linda Schelfhout: “Voor mij zou de gemeente een tandje mogen bijsteken, ik heb het gevoel dat toerisme geen prioriteit is. Vanuit de Stekense adviesraad Toerisme staan we al jaren op de drukbezochte toeristische beurs van Oost-Vlaanderen om Stekene te promoten. We steken er ons hart en ziel in, maar merken nauwelijks medewerking van de gemeente, terwijl een buurgemeente als Sint-Gillis-Waas er wel prominent vertegenwoordigd is. Dat is echt een gemiste kans.”

Gunter Van Campenhout: “Het verhaal van onderbemanning speelt hier ook een rol. Het aanbod op vlak van sport, cultuur, jeugd en beleving wordt steeds groter. Als gemeente maken we een keuze en op basis daarvan zetten wij medewerkers in. Daarnaast is er ook sprake van een verschuiving op toeristisch vlak van lokaal naar bovenlokaal.”

We zijn te bescheiden

Linda Schelfhout: “Ik denk dat wij als Stekene te bescheiden zijn, we moeten ons veel meer promoten als toeristische bestemming. Kijk alleen nog maar eens naar onze fantastische groene gordel in de Stropers en het stiltegebied rond de Stekense Vaart.”

Marleen Van Broeck: “Dat zijn reacties die wij ook horen van onze gasten. Zij kunnen nauwelijks geloven hoe mooi het hier is, mensen die voor het eerst in het Waasland komen zijn super enthousiast over de omgeving vooral over de rust en de natuur. Als inwoners vinden wij dit allemaal gewoon maar dankzij de reacties van buitenstaanders merk je pas over hoeveel troeven onze regio beschikt. Wij hebben gasten die tot wel vijf keer terugkomen.”

Dieter Schamphelaere: “Dat zien we ook, onze vlotten varen langsheen het stiltegebied richting Keizershof, mensen trekken hun ogen open, ze wanen zich in een andere wereld ook al wonen ze vlakbij.”

Een nieuwe gemeentelijke website waarin beleving centraal staat

Dieter Schamphelaere: “Met ‘Vlotjes Genieten’ zitten we op de grens van Stekene en Sinaai dat tot Sint-Niklaas behoort. Sint-Niklaas heeft een toeristische brochure waarin niet alleen de activiteiten van de stad zijn opgenomen maar ook van alle externe bedrijven actief rond toerisme. De stad ondersteunt hiermee de lokale bedrijven, gemeente Stekene zou zo ook een dergelijke brochure kunnen ontwikkelen.”

Gunter Van Campenhout: “Op dat vlak hebben we nieuws: de gemeente Stekene bouwt een gloednieuwe website waarbij beleving en toerisme centraal staan met alles erop en eraan. We streven naar een platform waar zowel gemeentelijke als externe initiatieven aan bod komen, op toeristisch en cultureel vlak maar ook met alle handelszaken erop.”

Dieter Schamphelaere: “Dat zou een stap vooruit zijn. Voor ons is momenteel onduidelijk wie wel of niet wordt opgenomen in het infomagazine ‘Uitstekend’. Bij de opstart hebben we hier naar gepolst maar er kwam geen vervolg.”

Gunter Van Campenhout: “Dat is een moeilijke keuze voor de gemeente. Als we een bedrijf promoten moeten we ook een ander bedrijf de kans geven, dat is een delicate zaak.”

Nadia Geeraerd: “Voor mij was het een doorn in het oog dat Het Zomerhuis heel prominent werd gepromoot net als het nieuwe Frans Japanse restaurant Ukiyo in de oude pastorie. Ik heb de vraag gesteld of dan ook niet alle andere Stekense restaurants een folder konden krijgen zoals bij Het Zomerhuis het geval was.”

Op welke manier zou Stekene zich (nog beter) in de markt kunnen zetten als toeristische bestemming? Welke opportuniteiten zien jullie hierbij?

Gunter Van Campenhout: “Stekene heeft al een behoorlijk aanbod op het vlak van verblijfstoerisme met onder meer drie campings. Maar een uitbreiding met een hotel of B&B’s zou zeker nog welkom zijn.”

Marleen Van Broeck: “Het publiek zoekt uiteindelijk zelf naar wat er te beleven valt. Vandaar dat een overkoepelende brochure/website met vermelding van het complete aanbod aan restaurants, hotels, musea… meer dan gewenst is.”

Dieter Schamphelaere: “Corona heeft ervoor gezorgd dat mensen ook meer in de eigen gemeente op zoek zijn gegaan naar ontspanningsmogelijkheden, ze hebben daarbij toeristische ontdekkingen in de eigen streek gedaan.”

KADER: vier toeristische spelers in een notendop

Marleen Van Broeck – Den Boerenhof: “Op ons voormalig landbouw- en loonwerkbedrijf in Kemzeke richtten wij een camperplaats in voor maximaal 25 campers. Onze gasten zoeken hier de rust en de ruimte op, vanop de camperplaats hebben ze een grandioos uitzicht over de velden. Dankzij onze foodautomaat, een broodjesservice en een webshop vinden ze hun dagelijks eten op ons terrein, maar gasten gaan ook graag uit eten in Stekene en omgeving.”

Linda Schelfhout – Linguida : “Ik ben een ervaren, erkende streekgids Waasland maar ik gids ook in verschillende steden en natuurgebieden. Ik heb tevens een diploma Reisleider Europa met specialisatie Zeeland. Mijn doelpubliek zijn groepen volwassenen en kinderen, ook personen met een beperking zijn van harte welkom op een plus-wandeling/uitstap, aangepast aan de noden van de groep.”

Nadia Geeraerd – La Anea: “In 2018 toverden we een oorspronkelijke schrijnwerkatelier in de Kiekenhaag om tot een bistro (in het weekend) en bed and breakfast waar u 7/7 heerlijk kan ontspannen. In onze taverne kunnen we ook evenementen organiseren tot 40 personen, ideaal ook voor communie- of lentefeest, een koffietafel of een verjaardag.”

Dieter Schamphelaere/Christophe Van Goethem – vzw Vlotjes Genieten: “Sinds april 2021 bieden wij een tocht aan met een vlot op de Stekense Vaart, dit seizoen is er een tweede vlot bijgekomen. Op die manier kunnen wij ook grotere groepen ‘bedienen’ tot maximaal 16 personen. Aanvragen komen al lang niet meer alleen uit Stekene en omgeving, we hebben ook gasten uit onder meer het Antwerpse, Gent, Hasselt en Nederland.”

Quotes:

Linda Schelfhout: “Voor mij zou de gemeente een tandje mogen bijsteken, ik heb het gevoel dat toerisme geen prioriteit is.”

Marleen Van Broeck: “Mensen die voor het eerst in het Waasland komen zijn super enthousiast over de omgeving vooral over de rust en de natuur.”

Nadia Geeraerd: “Met La Anea zijn we niet gelegen in het centrum van Stekene, daarom organiseren wij acties en evenementen om aandacht te trekken.”

Dieter Schamphelaere: “Corona heeft ervoor gezorgd dat mensen ook meer in de eigen gemeente op zoek zijn gegaan naar ontspanningsmogelijkheden.”

Christophe Van Goethem: “In het kader van het Reinaertjaar organiseerde de gemeente Stekene een vlottentocht en dat konden we ten zeerste waarderen.”

Gunter Van Campenhout: “De gemeente Stekene bouwt een gloednieuwe website waarbij beleving en toerisme centraal staan met alles erop en eraan.”