Huishoudhulpen, ambassadeurs van Zorg Stekene

DE dienstencheque onderneming is één van de thuisdiensten van Zorg Stekene, naast de bezorging van warme maaltijden. Momenteel zijn er circa 230 klanten met bovendien nog een lange wachtlijst. “Onze huishoudhulpen zijn het visitekaartje van Zorg Stekene,” vertelt Ann Van Buynder, Verantwoordelijke dienstencheques Zorg Stekene.

“Voorheen waren wij een afdeling van het OCMW. Door het Decreet over het Lokaal Bestuur vond er een verregaande integratie plaats tussen het OCMW en de gemeente en sindsdien zijn we een onderdeel van Zorg Stekene. Vroeger waren wij een reguliere poetsdienst en betaalden onze klanten een bijdrage op basis van hun inkomen. In 2008 zijn we omgeschakeld naar een dienstencheque onderneming.”

Welke diensten bieden jullie concreet aan?

“Onze diensten zijn wettelijk vastgelegd. Het gaat om huishoudelijke taken, het wekelijks onderhoud van een woning: ramen zemen, afstoffen, schuren en dweilen, sanitair reinigen. Onze huishoudhulpen mogen ook wassen en strijken, en kleine verstelwerkjes doen. De bereiding van dagdagelijkse maaltijden is mogelijk naast ook kleine boodschappen naar de bakker, apotheker of de post gaan. Het is niet de bedoeling om de grote wekelijkse boodschappen te doen.”

Wie zijn de gebruikers van dienstencheques?

“Wij mogen enkel hulp verlenen aan particuliere gebruikers, bedrijven komen niet aanmerking, ook dat is wettelijk vastgelegd. Wij staan open voor iedereen maar besteden extra zorg aan de meest kwetsbaren in de maatschappij, ouderen, zieken of mensen met een beperking. Klanten kunnen wekelijks of om de 14 dagen een poetshulp vragen. Bij aanvraag ga ik altijd eerst op huisbezoek om kennis te maken en de woonsituatie in te schatten. Op die manier kunnen wij onze huishoudhulpen optimaal ‘matchen’.

Welke vergoeding betaalt de Vlaamse Overheid voor een dienstencheque en zijn daarmee alle kosten gedekt?

“De inruilwaarde voor één dienstencheque bedraagt 24,54 euro voor Vlaanderen. Daarmee zijn onze kosten nog lang niet gedekt. Wij moeten hiermee onder meer beschermingsmaterialen – mondmaskers, handschoenen, ontsmettingsmaterialen – opleidingen en omkadering betalen. De dienstencheque ondernemingen van andere lokale besturen kampen met gelijkaardige problemen.”

Op zoek naar nieuwe medewerkers

Hoeveel werknemers zijn er aan de slag bij jullie?

“Momenteel tellen we 31 werknemers, 30 vrouwen en één man. Twee collega’s volgen een opleiding verzorgende, enkele medewerkers zijn langdurig afwezig wegens ziekte. Bijna iedereen is deeltijds aan het werk, uurroosters variëren tussen 12 en 36u. Werknemers starten onder een contract van een bepaalde duur voor 3 maanden, daarna krijgen ze een contract van onbepaalde duur.”

Zijn jullie een aantrekkelijke werkgever?

“Wij proberen de balans werk en privé in evenwicht te houden, medewerkers kiezen zelf hun arbeidsregime met een minimum van 12 uur. Ook hun werkdagen kunnen zij vrij bepalen, mensen met kinderen nemen vaak vrij op woensdag,”

Is het evident om nieuwe werknemers te vinden?

“Absoluut niet, het is een zeer moeilijke zoektocht naar geschikte kandidaten. Hierdoor kunnen we niet alle aanvragen invullen, de wachtlijst aan nieuwe klanten is bijzonder groot. Huishoudhulpen behoren tot de knelpuntberoepen. Vroeger hielden we selectieproeven met wel 30 kandidaten, die periode komt voorlopig niet meer terug.”

Vroeger hielden we selectieproeven met wel 30 kandidaten, die periode komt voorlopig niet meer terug.”

Hoe worden nieuwe medewerkers begeleid?

“Nieuwe medewerkers krijgen een meter toegewezen die hen wegwijs maakt in de job. Zij geven een opleiding, voorzien ze van tips & tricks. Daarnaast zorgen we voor een loopbaanbegeleiding via de organisatie Vokans, zij lopen ook af en toe mee op de werkvloer en sturen bij waar nodig. Bij problemen kunnen onze medewerkers terecht bij een dienstverantwoordelijke. Voorts geven we jaarlijks bijscholingen zoals omgaan met dementie, werkorganisatie, EHBO, enz.”

Over welke kwaliteiten moeten jullie medewerkers nog beschikken?

“Naast hun ‘technische’ vaardigheden hebben zij ook een sociale functie. Zij zitten in de eerste lijn en sporen dikwijls problemen op. Voor klanten in een isolement zijn onze medewerkers een wekelijks klankbord. Met een babbel en een luisterend oor bieden zij een welkome ondersteuning en een vertrouwensband. Onze huishoudhulpen zijn dan ook de ‘ambassadeurs’ van Zorg Stekene.”

Meer nieuws in deze categorie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
Cookies settings
Accepteren
Weigeren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
Save settings
Cookies settings