Aucxis? Wellicht gaat er geen belletje rinkelen maar het bedrijf in de Stekense ambachtelijke zone Kleine Zavel is wereldmarktleider in de niche van de globale veilingwereld. Bovendien is Aucxis een pionier in de RFID-technologie, de techniek waarmee artikelen voorzien van een microchip automatisch gescand kunnen worden. Geert Vonck, Chief Executive Officer en Tom De Decker, Chief Operating Officer geven tekst en uitleg bij de activiteiten van Aucxis. Hoogste tijd om kennis te maken met een onderneming die volop op zoek is naar (lokaal) talent.
‘Aucxis startte in 1985 als een eenmanszaak en groeide uit tot een team van bijna 60 bekwame en gedreven mensen. Uit de noden van de land- en tuinbouw startte Aucxis met de ontwikkeling van innovatieve systemen voor het veilen (E-Trade) en de langdurige bewaring van fruit en groenten (Procescontrole). RFID-technologie werd geïntroduceerd in de sectoren waar we historisch mee vergroeid zijn maar breidde snel uit naar tal van andere sectoren.’
Online veiling in Saoedi-Arabië opgestart vanuit Stekene
Vanuit de link met Belgische fruitveilingen kreeg Aucxis de vraag om hun verkoopsystemen te verbeteren. ‘Het was de start van de ontwikkeling van software voor online veilingen. In de loop der jaren groeiden we uit tot de marktleider voor veilingen van niches zoals fruit, groenten, vis, bloemen en koffie, maar ook vee- en wolverkoop.’
Onderzoek en ontwikkeling van de systemen leidde tot het KOSMOS softwarepakket in de cloud. ‘KOSMOS bundelt alle veilingfunctionaliteiten van aanvoer, verkoop tot na-verkoop, wat je enkel nodig hebt is internet en een pc, smartphone of tablet. In de plaats van verkoop bieden wij het systeem aan via verhuur (Saas-model) waardoor onze inkomsten gegarandeerd blijven. Dat zorgt voor meer stabiliteit naar de toekomst. In de verhuur zit onder meer het onderhoud, service, trainingen en nieuwe versies van softwaresystemen. Vanuit onze vestiging kunnen wij de softwaresystemen aansturen en wijzigen, de klant hoeft zich hier niet over te bekommeren. Vorig jaar hebben wij zo een veiling in Saoedi-Arabië vanuit Stekene opgestart.’
RFID: groeisector met een oneindig aantal toepassingen
‘In 2007 richtten we de business unit RFID (radio-frequency identification) op, deze technologie wordt onder meer gebruikt voor de beveiliging in kledingwinkels. De vastgemaakte labels zijn RFID-tags en worden automatisch gelezen door de poortjes aan de uitgang van een winkel.’
De toepassingen van RFID zijn oneindig en kunnen in de meest uiteenlopende sectoren worden ingezet. ‘Gezien onze ervaring bij de veilingen werden we geconfronteerd met het probleem van herbruikbare kisten en containers die verloren gingen. Door alle verpakkingen van een RFID-tag te voorzien en regelmatig een inventaris uit te voeren met RFID-lezers weten de veilingen wat zich waar bevindt of bij welke klanten werd uitgeleverd.’
RFID-technologie kan ingezet worden om magazijnen, voorraden en leveringen te controleren en te stroomlijnen. ‘Efficiëntie en tijdswinst is gegarandeerd. De business unit wordt steeds belangrijker voor ons en is inmiddels goed voor de helft van de omzet van Aucxis.’
Salesprofielen met een technische achtergrond
‘Aucxis telt momenteel 57 medewerkers, in 2021 verwelkomden we 8 nieuwe talenten. Rekruteren wordt echter steeds moeilijker. Vroeger reageerden 20 kandidaten op een vacature, nu moeten we zelf gericht op zoek gaan naar mogelijke profielen. We zijn vooral op zoek naar profielen in sales, software ontwikkeling, projectengineers of project management.’
Werk in eigen gemeente
In hun zoektocht naar nieuwe medewerkers kijken Geert Vonck en Tom De Decker nadrukkelijk naar talent uit de eigen regio. ‘Heel wat mensen uit het Waasland die werken in Antwerpen of Brussel zijn dagelijks urenlang onderweg, terwijl er ook in de eigen gemeente mooie kansen liggen bij innovatieve bedrijven. Bij Aucxis zorgen wij niet alleen voor een goed loonpakket, wij zetten ook sterk in op een gezonde werk/privé balans. Thuiswerk en glijdende werkuren zijn daarvan twee voorbeelden.’
Ondanks een vlakke structuur zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden. ‘Wij profileren ons als een familiale KMO waar iedereen zich betrokken voelt. Onze kernwaarden draaien rond respect, teamspirit, passie, uitdaging en innovatie. Wie op zoek is naar een (nieuwe) uitdaging kan steeds terecht op werkenbijaucxis.com.’