MARTIN Corveleyn, Technisch Adviseur-Coördinator en Preventieadviseur, zag zijn school de jongste jaren alleen maar groeien. ‘We zijn uiteraard verheugd over een stijgend aantal leerlingen maar we willen niet op onze limieten botsen.’
Het studieaanbod van Broederschool Stekene is een afspiegeling van de reële maatschappij. Het uitgangspunt is degelijk kwaliteitsonderwijs, resultaten en loopbanen van oud-leerlingen spreken voor zich. ‘Momenteel tellen we 503 leerlingen, de laatste 3 schooljaren zien we een stijgende lijn. Waar het vroeger schommelde rond de 400 leerlingen, groeien we nu jaarlijks met ongeveer 40 leerlingen. We hanteren een capaciteitscijfer per klasgroep, maar stilaan moeten we denken aan een maximale schoolcapaciteit. We bereiken de limiet op vlak van infrastructuur zoals eetzaal, sanitair, klaslokalen en speelplaats.’
Investeringen in digitalisering
De belangrijkste investeringen situeren zich in de digitalisering. ‘Een WIFI-netwerk dekt al onze gebouwen, we beschikken over computers en beamers in alle lokalen en mobiele laptop koffers. In de praktijkruimtes staan CNC gestuurde machines. Om de leerplandoelstellingen te bereiken volgen we op wat de minimale materiële vereisten zijn. Continu investeren we hierin.’
Onderwijsvernieuwingen
De “digisprong” is een enorme uitdaging. ‘Vanaf volgend schooljaar zal elke leerling in onze school een laptop in bruikleen krijgen, om up-to-date te blijven op vlak van de technologische en communicatieve vernieuwingen. Voorts behaalden wij met onze school het Europese STEM label. STEM is een methodiek waarbij integratie van diverse disciplines centraal staat.’
4 jaar secundair onderwijs in Stekene: voor- of nadeel?
Voor de meeste leerlingen eindigt hun schoolloopbaan in Stekene na hun vierde jaar. ‘Na die periode hebben ze een brede basiskennis vergaard, van daaruit maken ze soms verrassende vervolgkeuzes. De meerderheid van onze leerlingen uit de A-finaliteit centrale verwarming en sanitair gaat aan de slag in deze branche, vaak in het bedrijf waar ze tijdens hun opleiding stage liepen. Deze leerlingen kunnen ook nog een zevende specialisatiejaar verwarmingstechnieken en duurzame energie volgen. Naast de verworven technische kennis behalen ze dan meteen ook hun middelbaar diploma.’
Samenwerking met bedrijven
Binnen de studierichting Sanitair en Verwarmingsinstallaties onderhoudt Broederschool Stekene uitstekende contacten met een 50-tal Wase bedrijven actief in de sector. ‘Daarbuiten werken we samen met Engie vooral op vlak van nascholingen van leerkrachten en bedrijfsbezoeken voor de leerlingen.’
Broederschool Stekene in een notendop: * Afdeling van de groep Katholiek Onderwijs Land van Waas. *Campus Nieuwstraat 17 Stekene. * Ruim studieaanbod: A-finaliteit (vroegere BSO), D-finaliteit (vroegere ASO), D/A finaliteit (vroegere TSO). * 503 leerlingen uit onder meer Stekene, Moerbeke, Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Kemzeke, Sint-Pauwels, Koewacht. * 60 leerkrachten, waaronder een 10-tal oud-leerlingen. * www.stekene.broeders.be |
Geen onderscheid tussen de verschillende studierichtingen
Martin Corveleyn vat het DNA van Broederschool Stekene samen: ‘Bij ons krijgt iedere leerling zijn kans, we maken geen onderscheid tussen de verschillende studierichtingen en studieniveaus. Het is ons engagement om leerlingen te motiveren, uit te dagen en schoolmoeheid tegen te gaan. Ik durf zeggen dat wij daar in slagen.’