In de toekomst enkel spitsritten openbaar vervoer naar Koewacht en Hellestraat

BIJNA alle inwoners van Stekene reden of rijden wel eens mee met Autobussen Weyn, sinds 1926 gevestigd in het centrum van Kemzeke. Het bedrijf kampt met legio uitdagingen: overschakeling naar elektrische bussen, het opdoeken van een aantal lijnen, herlokalisatie, de zoektocht naar geschikte medewerkers. “We beleven spannende en onzekere tijden, maar willen hier sterker uitkomen als een performante aanbieder van openbaar vervoer in het Waasland,” vertelt Senior Planner Kurt De Block.

GVS: Hoe ziet jullie er organisatie er momenteel uit?

Kurt De Block: “Op moment werken er 33 mensen waarvan 2 mekaniekers, een verantwoordelijke voor het ganse bandenparkonderhoud en 3 bedienden. Ons wagenpark bestaat uit 20 lijnbussen, 3 schoolbussen en 1 autocar. 12 lijnbussen zijn uitgerust met milieuvriendelijke euro 6 motoren die zorgen voor een verminderde uitstoot met 95% van schadelijke stoffen tegenover de vorige generatie. Het grootste deel van het onderhoud aan de bussen voeren we in de eigen werkplaats uit, enkel de grotere werken waar onze infrastructuur tekortschiet besteden we uit.”

GVS: Wat zijn jullie belangrijkste activiteiten?

Kurt De Block: “Met onze opdrachten als onderaannemer voor De Lijn realiseren we 85% van de omzet. Wij bedienen de lijnen 41 (Sint-Niklaas – Moerbeke), 42 (Sint-Niklaas- Hulst), 43 (Sint-Niklaas – Hulst via centrum Stekene), 44 (Sint-Niklaas – Koewacht) en 27 (Sint-Niklaas – Sinaai met uitbreiding Eksaarde). De rest van de omzet komt van school- en zwemvervoer voor alle lagere scholen in Stekene en schooluitstappen met verschillende Wase scholen.”

GVS: Zijn jullie nog op zoek naar nieuwe medewerkers?

Kurt De Block: “Absoluut! Zoals in meerdere sectoren, is het vinden van nieuwe medewerkers, chauffeurs en techniekers, geen gemakkelijke opdracht. Onze chauffeurs hebben onregelmatige werkschema’s en moeten bereid zijn om in het weekend te werken. Mecaniciens met voldoende kennis van zwaar vervoer lopen niet dik gezaaid.”

Foto: kadeho

GVS: Autobussen Weyn maakt sinds 1999 deel uit van de groep Hansea: wat betekent dit concreet, welke voordelen brengt dit met zich mee?

Kurt De Block: “De groep Hansea is de grootste private busmaatschappij in het land met 1200 medewerkers en 810 bussen van een 20-tal bedrijven uit Vlaanderen en Wallonië. De groep beschikt in alle domeinen over medewerkers met de nodige knowhow, die ons ondersteuning bieden zowel op technisch als administratief vlak. Bovendien kunnen we betere voorwaarden onderhandelen bij groepsaankopen.”

Tot de jaren twintig van de vorige eeuw werd het personenvervoer op de verbindingen Sint-Niklaas met Hulst, Stekene en Moerbeke verzekerd door de spoorwegen. Omdat treinstations soms nogal ver van de dorpskern lagen zag de firma Weyn er brood in om een autobusverbinding te starten tussen Hulst en Sint-Niklaas in 1926, met later ook verbindingen van Moerbeke en Stekene naar Sint-Niklaas. Oprichters Achiel Weyn en Alice De Potter werden opgevolgd door Pierre en Paul Weyn, met Kurt De Block en Guy Weyn trad in 1999 de derde generatie aan.
Derde generatie aan zet

Emissievrije bussen

GVS: Bij personenwagens is er een snelle evolutie naar ‘elektrische/hybride’ voertuigen. Zet zich dit ook door bij jullie?

Kurt De Block: “Helemaal! Naar aanleiding van de nieuwe contractaanbestedingen tussen 2023 en 2026 wil de groep Hansea zoveel mogelijk nieuwe elektrische voertuigen kunnen aanbieden. Kleinere bedrijven, zoals Autobussen Weyn, die voorlopig niet over de nodige laadinfrastructuur beschikken zullen pas later overgaan tot elektrificatie. Vernieuwing hierin is een must om mee te blijven spelen op de markt. Zero emissie wordt de doelstelling en zal op termijn ook ingevoerd worden in kleinere centrumsteden zoals St-Niklaas. Binnen de groep lopen er nu al volop proefprojecten met emissievrije bussen.”

Tegen 2030 zullen er enkel nog elektrische bussen rondrijden

KURT DE BLOCK

GVS: Beschikken jullie over voldoende knowhow om de overstap te maken naar elektrische bussen?

Kurt De Block: “Neen, het ontbreekt ons aan de nodige kennis en het zal het nog heel wat opleiding kosten om deze stap te zetten.”

Gevolgen van corona

GVS: Heeft de corona-epidemie ook gevolgen voor jullie organisatie?

Kurt De Block: “Zeker, en vooral op de reizigerspopulatie. Langdurig bleef de bezettingsgraad op de voertuigen beperkt tot 1 reiziger per dubbele zitplaats. We hopen dat de toestand zich stilaan normaliseert en dat we terugkeren naar vroegere tijden, weliswaar nog steeds met een mondkapje.”

GVS: Worden jullie geconfronteerd met agressie of onveiligheid op de bussen?

Kurt De Block: “In mindere mate. Wij bedienen nauwelijks zogenaamde risicolijnen zoals in grootstedelijke omgevingen. We reiken onze chauffeurs een aantal hulpmiddelen aan om het veiligheidsgevoel te verhogen. Denk aan een afgescheiden deur met veiligheidsglas en een meldingssysteem via een centraal dispatchingsysteem bij reizigersproblemen. Alle bussen zijn uitgerust met een camerasysteem dat constant alles vastlegt wat er gebeurt op het voertuig. Deze beelden worden 72 u bewaard en pas nadien overschreven.”

Foto: kadeho

Gemeente als regisseur openbaar vervoer

GVS: Vanaf 1-1-2023 vindt er een omzetting plaats van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid. Het openbaar vervoer in Vlaanderen verandert van een aanbodgericht naar een vraag gestuurd systeem? Hoe werkt dit systeem?

Kurt De Block: “Hiervoor werden 15 vervoerregio’s opgericht, wij zelf zijn ondergebracht in de regio Waasland. In deze vervoerregio’s zullen gemeenten regisseurs worden met hun eigen mobiliteitsplan.”

GVS: Wat betekent dit concreet voor Autobussen Weyn en voor de gemeente Stekene?

Kurt De Block: “Er verandert heel wat. Alle vervoer dat wij tot nu aanbieden ‘boven’ de Expressweg (Hellestraat, Koewacht, Hulst) zal in de nabije toekomst verdwijnen, enkel een spitsrit ’s morgens en ‘s avonds blijft over. Vervoer naar Hulst verdwijnt grotendeels behalve de spitsritten voor scholieren. In de plaats komt vervoer op maat. Een nieuw op te richten mobiliteitscentrale zal de klant helpen om het gepaste vervoermiddel te vinden voor zijn verplaatsing. Dit zal geen bevoegdheid meer zijn voor De Lijn maar wordt aangestuurd via de gemeenten.”

Foto: bussen Weyn

Herlokalisatie

GVS: Autobussen Weyn is verbonden met Kemzeke-dorp: blijft dit ook in de toekomst of kijken jullie op termijn uit naar een nieuwe locatie?

Kurt De Block: “We zijn sinds 1926 gelokaliseerd in het centrum van Kemzeke. Dat is niet altijd evident maar we trachten onze activiteiten steeds uit te voeren in harmonie met de buurtbewoners. Toekomstgericht denken we wel na over herlokalisatie, vooral in de optiek van de overgang naar elektrische voertuigen en de nodige infrastructuur die dat met zich meebrengt.”

Toekomstgericht denken wij na over herlokalisatie

KURT DE BLOCK

GVS: Wat zijn momenteel de hete hangijzers binnen de organisatie?

Kurt De Block: “Een grote uitdaging wordt de vergroening door de overstap naar elektrische bussen, tegen uiterlijk 2030 zullen er enkel nog elektrische bussen rondrijden. Voorts willen wij onze klantgerichtheid verhogen. Onze voertuigen moeten technisch in orde zijn maar ook aantrekkelijk en comfortabel voor de reiziger. Tenslotte proberen we onze medewerkers te sensibiliseren via allerlei opleidingen. In ieder geval aan uitdagingen ontbreekt het ons zeker niet.”

  • Opgericht in 1926, gevestigd in Kemzeke

  • 33 medewerkers: chauffeurs, mekaniekers, bedienden

  • 20 lijnbussen, 3 schoolbussen en 1 autocar

  • Onderdeel van de groep Hansea, de grootste private busmaatschappij in België met 12.000 werknemers en 810 bussen
  • Bussen Weyn in een notendop

    KADER: gemeente Stekene sleept tweede bus uit de brand

    “Voor de gemeente Stekene is de ganse reorganisatie van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid en vraag gestuurd werken één grote frustratie,” vertelt Kris Van Duyse, schepen van Mobiliteit. “Door in te stappen in de nieuwe vervoerregioraad hoopten we op inspraak rond een beter openbaar vervoer voor de Stekenaar. Maar van bij de eerste vergadering lagen de plannen van De Lijn al klaar en was er nauwelijks ruimte voor inspraak. Stekene centrum wordt als het ware een eindstation voor ons openbaar vervoer van en naar Sint-Niklaas, de lijnen Stekene centrum naar Klein-Sinaai, Hellestraat en Koewacht worden enkel nog bedeeld met spitsritten.”

    Foto: kadeho

    De volledige uitwerking van dit plan diende budget-neutraal te zijn met als doel 7,5% reizigerswinst voor Vervoerregio Waasland door de lijnen efficiënter in te zetten. “Voor Stekene werkt dit volledig in het nadeel. Enkel de economische cijfers speelden mee in het verdelen en invullen van de busritten. De leemtes die ontstaan moeten opgevangen worden door ‘Vervoer op maat’, zeg maar de belbus van vroeger. Door heel hard tekeer te gaan in de vervoerregioraad konden we een tweede bus uit de brand slepen die een oplossing moet bieden aan mensen uit Klein-Sinaai, Hellestraat en Koewacht buiten de spitsuren. Ook voor de lijn naar Hulst moet dit vervoer op maat een oplossing brengen. Een pyrrusoverwinning waar we niet echt gelukkig mee zijn,” besluit Kris Van Duyse.

    Meer nieuws in deze categorie

    1 REACTIE

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Vul alstublieft uw commentaar in!
    Vul hier uw naam in

    We gebruiken cookies om het verkeer op onze website te analyseren, en eventueel te delen met onze sociale mediapartners. View more
    Cookies settings
    Accepteren
    Weigeren
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Wie zijn we

    Ons site adres is: https://www.gazetvanstekene.be.

    Comments

    Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

    Media

    Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de site kunnen de afbeeldingen van de site downloaden en de locatiegegevens inzien.

    Cookies

    Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

    Ingesloten inhoud van andere sites

    Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht. Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

    Met wie we je gegevens delen

    Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

    Hoelang we je gegevens bewaren

    Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

    Welke rechten je hebt over je gegevens

    Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

    Waar je gegevens naar toe worden gezonden

    Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.
    Save settings
    Cookies settings